Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
Lean is letterlijk de Engelse vertaling van mager of slank.
Slank en doelgericht, een begrip dat veel bij ondernemingen en andere organisaties wordt gebruikt. Het begrip wordt vooral gebruikt om te duiden op organisaties of teams die op basis van duidelijke doelstellingen zo efficiënt mogelijk functioneren en verspilling tot een minimum beperken.
De aanzet tot een lean productie komt voort uit het Toyota Productiesysteem, dat vaak wordt aangeduid als Just In Time (JIT) Production. De Toyota Company werd succesvol na de Tweede Wereldoorlog toen Japanse fabriekseigenaren een aantal Amerikaanse productie- en kwaliteitstechnieken toepasten.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
De geschiedenis van Lean
In 1574 werden in Venetië Galei-schepen in serie gebouwd. Door flow in het proces te creëren konden zij iedere dag 1 schip afleveren. De eerste studies over verspillingen kwamen van Benjamin Franklin. In 1720 schreef hij over verspillingen in processen.
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.
Lean is een management filosofie waarbij je voortdurend op zoek bent naar verbeteringen op het bedrijf. Verbeteringen in de processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een filosofie die ervan uitgaat dat je voortdurend blijft zoeken naar verbeteringen en ideeën.
Lean in de zorg is de toepassing van “lean” ideeën in zorginstellingen om verspilling in elk proces, proces en taak te minimaliseren door middel van een continu systeem van verbetering.
Naast dat lean risico's met zich meebrengt kan het ook verslavend zijn doordat codeïne een verslavende werking heeft. Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren.
Lean is een mix van een bepaalde hoestsiroop en frisdrank en wordt ook wel Purp, Sizzurp of Purple Lean-drank genoemd. De mix heeft uiteindelijk een paarse kleur. Het drankje is zeer verslavend; veel rappers hebben toegegeven dat zij een Lean-verslaving hebben. In de hoestsiroop zit codeïne en prometazhine.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Het antwoord op “wat zijn lean tools” is dus: “Digitale software hulpmiddelen om bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter te maken (procesverbetering) volgens de lean principes; door verspilling te verminderen en het team te ondersteunen, voor maximale waarde.”
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
DXM (dextromethorfan) is een bestanddeel in hoestdrank. Gebruik van DXM komt in Nederland weinig voor maar wel in de Verenigde Staten. In hoge dosis kan een roes optreden die in de buurt komt van middelen als ketamine. Je krijgt het gevoel alsof lichaam en geest gescheiden raken.
Heb ik een recept nodig? Codeïne is sinds 1884 internationaal op de markt. Het is zonder recept verkrijgbaar in hoestdranken onder de merknaam Bronchicum. Verder is het op recept verkrijgbaar in tabletten als het merkloze Codeïne en Codeïnefosfaat.
Lean wordt al sinds de jaren '50 toegepast in productieomgevingen (auto-industrie, bouw) en is al snel door de service industrie (zoals de zorg of onderwijs) overgenomen. Maar Lean heeft waarde voor iedere industrie en bedrijfsgrootte.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Lean planning betekent feitelijk dat een volgende activiteit wordt uitgevoerd wanneer de voorgaande erom vraagt; niet eerder én niet later. Theoretisch betekent dit dat er middels lean planning continu waarde gecreëerd wordt, niemand van de vele bouwpartners hoeft te wachten en er geen onnodige voorraden ontstaan.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.