De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) organiseert de geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen, rampen en crises. De GHOR is onderdeel van een veiligheidsregio.
Op grond van de WVR is de GHOR belast met de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening en met de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied.
Als overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD'en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR) werken wij mét en vóór onze leden aan het versterken van de publieke gezondheid en veiligheid in Nederland.
De GHOR is een organisatie die ervoor moet zorgen dat bij grote ongevallen en rampen, de verschillende organisaties die zich met geneeskundige hulpverlening bezighouden (Regionale Ambulance Voorziening, ziekenhuizen, huisartsen, GGD, ggz) samen één hulpverleningsketen vormen.
Gemeentelijke Gezondheidsdiensten oftewel GGD'en beschermen, bewaken en bevorderen de gezondheid van de inwoners van Nederland. Dit heet ook wel publieke gezondheidszorg.
De GGD'en en GGD GHOR Nederland willen veilig met u communiceren. In bepaalde e-mails staat gevoelige informatie (zoals uw persoonsgegevens). Deze berichten zijn alleen bedoeld voor u als ontvanger. Om ervoor te zorgen dat alleen u de informatie kan lezen, werken GGD GHOR Nederland en de GGD'en met beveiligde e-mails.
Waarom stuurt een GGD een beveiligde e-mail? GGD'en sturen een beveiligde e-mail als er informatie in staat die niet voor anderen is bedoeld, zoals persoonlijke gegevens. Beveiligd e-mailen is een zeer veilige en betrouwbare manier van berichten versturen.
Er zijn in totaal 25 GGD'en in Nederland; een landelijk dekkend netwerk. De Wet publieke gezondheid (Wpg) schrijft voor welke taken de gemeenten aan de GGD moeten toewijzen; deze taken worden landelijk uniform uitgevoerd.
In het ROT zitten de commandanten van de verschillende hulpdiensten, de gemeente, een communicatieadviseur, een informatiemanager en vertegenwoordigers van andere diensten als het waterschap, Rijkswaterstaat en dergelijke. Het ROT staat onder leiding van de Regionaal Operationeel Leider, de ROL.
GRIP 1: hulpdiensten werken samen
Alleen op de plaats van het incident is hulp nodig. Maar om die hulp goed te organiseren, moeten de hulpdiensten overleggen. Daarom richten de diensten een GRIP-hulpteam in. Eén persoon krijgt de leiding, bijvoorbeeld iemand van de brandweer.
De DPG is het aanspreekpunt en de gesprekspartner voor zowel het bestuur als voor de brandweer, politie, gemeente en justitie. Daarbij geeft de DPG binnen het veiligheidsdomein integraal advies namens de geneeskundige keten (de zogenaamde 'witte keten').
In grote sted [..]
De GGD-toezichthouder is onafhankelijk en informeert de gemeenten over de kwaliteit van de zorgaanbieders.
De GGD'en hebben een aantal wettelijke taken, beschreven in de Wet publieke gezondheid (Wpg). Hieronder vallen onder andere: jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau en 'schoolarts'), medische milieukunde, infectieziektebestrijding, gezondheidsmonitoren en gezondheidsvoorlichting.
Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio's. Iedere veiligheidsregio zet zich in voor de veiligheid van de inwoners en bezoekers van dat gebied. Zo zorgt de veiligheidsregio ervoor dat er een brandweer is. Ook maakt de veiligheidsregio afspraken over de aanpak van rampen en crises.
Bij GRIP-4 wordt afgekondigd, overschrijdt het incident de gemeentegrens. Er is op dat moment sprake van een meer dan plaatselijke betekenis. Op zo'n moment wordt er een regionaal beleidsteam (RBT) gevormd. Dit team wordt geleid door de voorzitter van de veiligheidsregio.
Als leider CoPI heb je de leiding over het commando plaats incident en stuur je het team aan. Dat team bestaat vaak uit voor jou onbekende functionarissen uit de verschillende kolommen, mensen met verschillende karakters en een wisselend kennisniveau.
GRIP heeft betrekking op de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing door de hulpverleningsdiensten van de veiligheidsregio. De GRIP structuur is in het leven geroepen om de opschaling van de hulpverleningsdiensten ordentelijk te organiseren.
De GGD Amsterdam (tot 1 mei 2005 geheten GG&GD, de Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst), bestond in eerste instantie uit twee verschillende diensten. Beide diensten gingen op in de GG&GD in 1923.
Een uitzonderlijk geval is de afkorting GGD (Gemeentelijke Geneeskundige Dienst): daarvan is zowel het meervoud GGD's als GGD'en juist. GGD's zou het meest voor de hand liggen, maar GGD'en is ook ingeburgerd geraakt.
Vanaf 1 juni 08.00 uur kan iedereen met milde klachten die mogelijk duiden op het coronavirus, bellen naar het nummer 0800 – 1202 om een afspraak te maken voor een test bij de GGD. Het nummer is gratis en zeven dagen per week bereikbaar van 08.00 uur tot 20.00 uur.
Uit het onderzoek blijkt dat het gaat om gegevens van personen die bij een GGD een coronatest hebben laten doen of zich bij een GGD hebben laten vaccineren. Deze gegevens bevatten onder meer naam, geboortedatum, adres, telefoon, e-mailadres, Burgerservicenummer (BSN) en nationaliteit.
De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen. De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels.
Als u bent getest op corona bij de GGD krijgt u zo snel mogelijk de uitslag. Meestal krijgt u de uitslag binnen 24 tot 48 uur.