Toen in 1948 de eerste trucks uit de fabriek kwamen, ging Hub's jongensdroom in vervulling en werd DAF de afkorting van Van Doorne's Automobiel Fabriek.
Opgericht in 1928
Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland. Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker.
Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
Voor de DAF LF euro 6 kunt u kiezen uit drie toonaangevende motoren: 4,5 liter PACCAR PX-5 (135 kW/184 pk – 157 kW/213 pk). Maximale koppel 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min) 6,7 liter PACCAR PX-7-motoren (172 kW/234 pk t/m 239 kW/325 pk).
DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk. Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit.
DAF-producten worden geproduceerd in Eindhoven (Nederland), Westerlo (België), Leyland (Verenigd Koninkrijk), Ponta Grossa (Brazilië), Bayswater (Australië) en Taichung (Taiwan). De productie van motoren, cabines, assen en chassis alsmede de eindassemblage van de voertuigen zijn in de diverse faciliteiten geïntegreerd.
DAF produceert in Eindhoven momenteel 160 trucks per dag. Nog niet het aantal van voor corona, maar het komt in de buurt. Een verdere productieverhoging zit in de pijplijn. Vorig jaar produceerde DAF ruim 64 duizend trucks, waarvan 8 procent voor de Nederlandse markt.
Die werkplaats van Van Doorne, inmiddels vergezeld van zijn broer Wim, groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. Van Doornes AanhangwagenFabriek dus, afgekort DAF. De aanhangers en trailers van DAF hadden een gelast chassis, zo zien we in het museum.
Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland. Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.
In 1966, werd de productiefaciliteit in Westerlo geopend. Er werken nu 800 medewerkers aan 475 assen per dag in de assenfabriek. Alle assen en cabines worden "just in time" geleverd aan DAF Trucks Eindhoven in Nederland en Leyland Trucks in Groot Brittannië.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt. Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
1e plaats: Volvo Iron Knight
Wow! 4,5 ton gewicht, maar van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Alleen Volvo's Iron Knight kan dat, dankzij zijn 12,8-liter inhoud, D13 zescilinder-in-lijn motor, 6000 Nm koppel en niet minder dan 2400 pk.
De Belaz 75710 is daarmee naast de grootste vrachtwagen ter wereld ook de sterkste vrachtwagen ter wereld. Volledig beladen weegt de dumptruck namelijk meer dan 800 ton.
Grofweg kunnen we stellen dat een elektrische vrachtwagen een actieradius heeft tussen de 220 en 400km. (2022) Daarmee kunnen we al veel vrachtwagens in Nederland elektrificeren. Een vrachtwagen die jaarlijks 80.000km aflegt en dat doet in 265 dagen, rijdt gemiddeld iets meer dan 300km per dag.
Hoe ver kan ik met een elektrische vrachtwagen rijden op een volle accu? Voor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km.
Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent. Diesel kost 42 cent per km. Tesla semi kost rond 10 cent per km aan elektriciteit. Die Tesla semi, prijs 180.000 US dollar voor de versie met 800 - 900 km bereik, is binnen twee jaar volledig terugverdiend.