Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bv. hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je marge in meters.
De regel zegt dat er idealiter twee seconden tijd verstrijkt tussen het passeren van een bepaald punt door een voertuig en het voertuig daarna. Deze regel dient er vooral voor om kop-staartbotsingen te voorkomen.
Deze eenvoudige regel helpt je om de veiligheidsafstand te berekenen: deel de snelheid waarmee je rijdt door twee: 80 km/uur veilige afstand (80 : 2 =) 40 meter. 100 km/uur veilige afstand (100 : 2 =) 50 meter.
Het is belangrijk om voldoende afstand te houden ten opzichte van uw voorganger. De remweg is reactietijd + de tijd die uw auto nodig heeft om tot stilstand te komen. Naarmate u sneller rijdt wordt de remweg langer. De vuistregel is om 2 seconden afstand te houden ten opzichte van uw voorganger.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
De remweg is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen vanaf het moment dat er geremd wordt. De formule voor de remweg is s = v gem t rem. s is de remweg in meter (m). t rem is de remtijd in seconden (s).
De snelheid dient naar m/sec te worden omgerekend. Hiervoor dient km/h te worden gedeeld door 3,6. Voorbeeld: 36 km/h gedeeld door 3,6 is 10m/sec. De uitkomst (S) is de remweg in meters.
Op bezoek. Nederland heeft iedereen nodig in de aanpak tegen het coronavirus. Je kunt naar buiten, boodschappen doen of de hond uitlaten, maar houd in groepen waar mogelijk 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt.
De stopafstand is de som van de reactieafstand en de remafstand. Voor de auto die met 30 km/h rijdt is dit de oppervlakte van het rode en groene vlak opgeteld. Stopafstand = reactieafstand + remafstand = 8,33 m + 12,50 m = 20,83 meter.
Hoe bereken je dus de remafstand? Er is een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en deze uitkomst vermenigvuldig je met elkaar. Vervolgens deel je het geheel door 2 (dus 100/10 = 10, 10x10=100, 100/2 = 50m).
De volgafstand bedraagt de helft van je snelheid
Een formule die toegepast wordt om de correcte afstand te bepalen, zegt dat je volgafstand moet overeenkomen met de helft van je snelheid. Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden.
Normaal gezien is 2 seconden afstand voldoende. Maak er in deze omstandigheden maar 4 seconden van. dit voorkomt een hoop narigheid. De ramen zijn allemaal vrij van sneeuw en ijs vergeet daarbij je koplampen en achterlichten niet schoon te maken.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt, een auto heeft een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen.
De tijd die een mens nodig heeft om te reageren op wat hij/zij ziet. Je kunt de gemiddelde reactietijd van een mens uit het hoofd noemen. De gemiddelde reactietijd van een mens is ongeveer 0,2 seconde.
Bij aquaplaning kunt u het beste op de motor afremmen. Dit doet u door het gas voorzichtig los te laten. Houd uw stuur goed recht en blijf voor u uit kijken. Zodra u voelt dat u weer grip op het wegdek heeft, kunt u voorzichtig gasgeven en sturen.
130 km/uur: 130 / 10 * 3 = 39 meter.