D/A: Dubbele finaliteit: doorstroom of arbeidsmarkt: Voorbereiding op specifieke richtingen in het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt. A: Finaliteit: arbeidsmarkt: Voorbereiding op de arbeidsmarkt.
Er zijn 3 mogelijke finaliteiten: Doorstroom: om na het SO verder te studeren in het hoger onderwijs. Dubbele finaliteit: om na het SO verder te studeren of te gaan werken. Arbeidsmarkt: om na het SO te gaan werken of een graduaatsopleiding te volgen.
Studierichtingen met een dubbele finaliteit (D/A) bereiden leerlingen voor op een job of een professionele bachelor die inhoudelijk aansluit bij de studierichting. Naast deze finaliteiten blijft de onderverdeling in vier onderwijsvormen (ASO, BSO, KSO en TSO) bestaan.
In de domeinoverschrijdende richtingen krijgen leerlingen ook de verdieping voor deze talen. De domeingebonden richtingen houden zich aan de basis, en krijgen dus ook meer tijd om die basis te verwerken.
Met de modernisering van het secundair onderwijs, die in het schooljaar 2021-2022 start in het 3de jaar, gebruiken we de benamingen ASO / BSO / KSO / TSO niet meer. Men heeft die onderwijsvormen vervangen door finaliteiten.
Ja, dat mag. Als je minstens 18 jaar, en dus meerderjarig bent, mag je jezelf inschrijven in een school en dus je eigen richting kiezen.
Leerlingen die op het einde van de basisschool hun getuigenschrift behalen, kunnen doorverwezen worden naar de A-stroom. Voor leerlingen die niet alle leerstof uit het basisonderwijs hebben verworven en hun getuigenschrift dus niet behaalden, stromen door naar de B-stroom.
1) domeinoverschrijdende (DOD) studierichtingen die vallen onder de onderwijsvorm aso; 2) domeingebonden (DGD) studierichtingen die vallen onder de onderwijsvorm kso of tso • Het grootste aandeel in het lessenpakket blijft hier de algemene vorming (AV). verpleegkunde en de arbeidsmarkt.
Arbeidsmarktfinaliteit: eindtermen en één of meerdere beroepskwalificaties.
Wat zijn basisopties? Basisopties zijn studieopties die een leerling maakt in het tweede jaar van de eerste graad en die een bredere observatie en oriëntatie mogelijk maken.
Na het KSO kan de jongere een beroep uitoefenen of overstappen naar het hoger onderwijs. Het TSO besteedt aandacht aan algemene en technisch-theoretische vakken. Na het TSO kan de jongere een beroep uitoefenen of overstappen naar het hoger onderwijs. Bij deze opleiding horen ook praktijktlessen.
Het ASO legt vooral een stevige basis voor het volgen van hoger onderwijs en de meesten kiezen er dan ook voor om verder te studeren na het ASO. In het technisch secundair onderwijs (TSO) gaat de aandacht vooral naar algemene en technisch-theoretische vakken.
De opstroomoptie is bedoeld voor leerlingen die na 2B willen doorstromen naar 2A of naar het derde jaar ASO, KSO of TSO. Sommige basisopties worden opgedeeld in pakketten.
Wat na 1A? Na 1A kan je verder studeren in 2A (het 2de leerjaar van de 1ste graad in de A -stroom) of het beroepsvoorbereidend jaar. We spreken pas vanaf het 3de jaar over ASO (Algemeen Secundair Onderwijs), TSO (Technisch Secundair Onderwijs), KSO (Kunst Secundair Onderwijs) of BSO (Beroeps Secundair Onderwijs).
Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 geen getuigschrift basisonderwijs behaalden, worden toch toegelaten tot 1A. Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 wél een getuigschrift basisonderwijs behaalden, worden toch toegelaten tot 1B.
Na de 2de graad volgt de 3de graad: het 5de en het 6de leerjaar.
In de eerste graad zijn er 2 pakketten van eindtermen: één voor de A-stroom en één voor de B-stroom. In de tweede en derde graad secundair onderwijs zullen er eindtermen zijn per finaliteit. Bijvoorbeeld: de studierichtingen met doorstroomfinaliteit zullen een zelfde pakket eindtermen delen.
Attitudinale eindtermen zijn minimumdoelen die omschrijven welke houdingen wenselijk worden geacht voor een bepaalde leerlingenpopulatie. Elke school heeft de maatschappelijke opdracht om de attitudinale eindtermen bij een leerlingengroep na te streven.
Wie bepaalt wat er in de eindtermen komt? De overheid, in samenspraak met heel wat onderwijsexperts. Het Vlaams Parlement gaf de opdracht aan teams van slimme leraars en experts om de eindtermen te vernieuwen. De politici moeten het resultaat van hun werk nu nog tot wet maken met een officiële stemming.
Het deeltijds beroepssecundair onderwijs een plaats geven in de matrix; Deze bijsturing is gerealiseerd, maar ook hier blijven er veel onduidelijkheden leven. studierichtingen aangeduid als een niche-opleiding; Deze bijsturing is slechts gedeeltelijk gerealiseerd.
Secundair-na-secundair (afgekort: Se-n-Se) is de verzamelnaam van enkele korte opleidingen binnen de 3de graad technisch en kunstsecundair onderwijs (TSO en KSO), waarin je verder kan specialiseren. Se-n-Se is sterk beroepsgericht.
Na het eerste leerjaar B kunnen de leerlingen naar 2A (mits gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad), 2B of naar het 1ste leerjaar A. Als uw kind hulp nodig heeft omwille van een handicap, leerstoornissen of gedragsproblematiek, dan kan het starten in het buitengewoon secundair onderwijs.
1B is bedoeld voor leerlingen die niet alle leerstof van de lagere school hebben begrepen en/of verworven. Vandaar dat, in de vakken Nederlands en wiskunde, de belangrijkste leerstof van het basisonderwijs wordt herhaald.
In de B-stroom kun je vanaf het tweede jaar kiezen voor een beroepsopleiding. Als je je verder wil verdiepen in elektrotechniek, kies je hier voor het beroepenveld 'elektriciteit'.