De Creative Commons-licenties vormen een samenhangend geheel van diverse publieke licenties waarmee een werk vrij beschikbaar gesteld kan worden dat onder het auteursrecht en/of naburig recht valt. Alleen de rechthebbende, in eerste instantie de auteur, mag een werk vrijgeven onder een Creative Commons-licentie.
Wat is Creative Commons? Bij Creative Commons geef je een soort 'licentie' af voor een werk waar jij het auteursrecht op hebt. Je geeft toestemming dat een ander, onder bepaalde voorwaarden, jouw foto of andere creatieve werken mag gebruiken zonder dat daarvoor direct nadrukkelijk toestemming voor gevraagd moet worden.
Met een Creative Commons-licentie behoud je al je rechten, maar geef je aan anderen toestemming om je werk te verspreiden, met anderen te delen of bij sommige licenties ook om het werk te bewerken. Het aanbieden van je werk onder een Creative Commons-licentie betekent niet dat je je auteursrechten opgeeft.
We bieden zes licenties aan bij Creative Commons, een Publieke Domein Dedicatie (CC0) en een Publieke Domein Verklaring (PDM). Om je te helpen bij het besluit welke licentie bij jou past hebben we een licentiekiezer ontwikkeld en hebben we informatie over het publieke domein.
De onderste optie van Google is 'Commerciële of andere licenties'. Dit betreft alle overige zoekresultaten waarbij de gebruiksrechten zijn aangegeven.
Commercieel gebruik beschrijft elke activiteit waarbij je een product of dienst gebruikt voor een financieel gewin. Dit geldt niet alleen voor beelden maar ook wanneer je software gebruikt om marketingmateriaal te maken.
Een licentie is een afspraak waarin u een bedrijf of persoon (onder voorwaarden) toestemming geeft om uw creatie te gebruiken. Die afspraak kunt u mondeling of schriftelijk maken, bijvoorbeeld in een overeenkomst of in uw algemene voorwaarden. Als u een licentie geeft, blijft u zelf eigenaar van uw creatie.
“Voor zoekresultaten waarbij de maker van de afbeelding licentie informatie geeft, laten we een 'licentieerbaar' badge zien op de afbeelding”, zegt Google. “Wanneer je een afbeelding met een badge selecteert, laten we een link zien die verwijst naar de licentiedetails van de afbeelding.
Is het 'de licentie' of 'het licentie'?
Het is 'de licentie', want licentie is vrouwelijk. Als je het aanwijst is het 'die licentie'.
Het auteursrecht beschermt makers (auteurs) van bijvoorbeeld teksten, wetenschappelijk werk, kunst of foto's. U bepaalt zelf wat er gebeurt met uw werk. Bijvoorbeeld of en hoe anderen uw werk mogen gebruiken, kopiëren en vertonen.
GelijkDelen — Als je het werk hebt geremixt, veranderd, of op het werk hebt voortgebouwd, moet je het veranderde materiaal verspreiden onder dezelfde licentie als het originele werk.
Bescherming door het auteursrecht ontstaat automatisch door de creatie zelf van een origineel werk. In tegenstelling tot de industriële eigendomsrechten (bv. een octrooi of het merkenrecht), zijn dus geen administratieve formaliteiten vereist om auteursrecht te verwerven.
Iedereen mag ook een werk in een bepaalde stijl of trend maken. Maar om een originele creatie, of elementen daaruit, van iemand anders te gebruiken of te kopiëren heb je toestemming nodig. Feiten worden niet door het auteursrecht beschermd.
Rechtenvrije afbeeldingen zijn foto's waar géén auteursrecht op rust of waarvan de auteur het goed vindt dat je de afbeeldingen (commercieel) gebruikt. Je mag ze dus gratis of tegen een kleine vergoeding gebruiken. Afbeeldingen zonder auteursrecht zijn vaak ook geschikt voor commercieel gebruik.
Het internet is vrij, toch? Dus mag je gewoon alle afbeeldingen van internet gebruiken. Al helemaal wanneer je de maker of auteursrechthebbende niet binnen een of twee kliks kunt vinden. Dit is inderdaad zoals we het internet gebruiken.
Licentieprijzen worden in grote mate bepaald op basis van de gebruikersrollen. Hoe meer rechten een gebruiker heeft, hoe duurder de licentie. Bijvoorbeeld: een ERP-licentie kan in het huurmodel voor een beheerder (admin rol) €130/maand kosten, voor een full user €80/maand en voor een limited user €40/maand.
Bij een merklicentie bijvoorbeeld, geeft de merkhouder toestemming aan anderen om zijn merk in een bepaald gebied onder bepaalde voorwaarden te gebruiken. In ruil hiervoor betaalt de licentienemer een financiële vergoeding (royalties) aan de licentiegever.
Voor commerciële organisaties zijn dit de meest bekende rechtspersonen: Eenmanszaak. Vennootschap onder firma. Naamloze vennootschap.
Om Commercieel Directeur te worden heeft men over het algemeen een HBO of WO opleiding nodig in Bedrijfskunde, Economie of een dergelijke richting. Vooral een Universitaire opleiding in Economics & Business biedt goede mogelijkheden om als Commercieel Directeur aan de slag te kunnen.
NietCommercieel betekent niet primair bedoeld voor of gericht op zakelijke of financiële compensatie.
Commercieel is een woord dat wordt gebruikt bij personen, bedrijven en-of overheden die als doel hebben winst te maken. Commerciële personen, bedrijven en overheden handelen en denken altijd in de geest van de klant. Wie hierbij de klant is verschilt.