Contextrijk onderwijs leent zich per definitie voor het aanleren van vakoverstijgende competenties en het laten zien van samenhang tussen de vakken.
Kern van de concept-contextbenadering is dat leerlingen concepten wendbaar leren gebruiken door ze in verschillende contexten te hanteren, en daarmee ook het generieke karakter van concepten leren kennen. Werken met contexten vraagt meer dan het toevoegen van enkele toepassingen aan de vakbegrippen.
Bij de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en NLT worden in 2013 nieuwe curricula ingevoerd. Deze zijn gebaseerd op de concept-context (CoCo) benadering. Het geven van CoCo lessen vereist een nadruk op andere docentcompetenties dan bij reguliere lessen.
Een concept? Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat helpt bij het aanvragen van een energielabel, en het concept 'Eenvoudig energie besparen' gebruikt. Deze kapstok vertalen we vaak naar een pakkende slogan of steekwoorden die worden ondersteund met een grafische styling.
Een concept is een invulling van je idee: een valideerbaar verhaal. Een concept bestaat uit content (wat wordt er verteld) en een vorm (hoe wordt het verteld) die je in staat stelt je doelgroep in contact te laten treden met je idee. Het succes van je oplossing wordt bepaald door de gebruikers.
Het concept vertegenwoordigt je bedrijf, merk of product in de communicatie. Het zet de toon op je website, je social kanalen en allerlei middelen. Een goed concept raakt de juiste snaar bij je doelgroep. Het zorgt voor onderscheidend vermogen en consistentie in je communicatie.
Duidelijke context en doel
Doordat je ideeën selecteert en deze vervolgens omzet in een uitvoerbaar plan, kom je tot een concept. Een concept is dus het plan om je geselecteerde idee(ën) uit te voeren. In een goed concept vormen de meerdere ideeën samen een duidelijke context en heeft het geheel een duidelijk doel.
Een concept is niet hetzelfde als een idee, maar kan ermee samenvallen. Waar een idee één enkel denkbeeld is, vat een concept meestal meerdere denkbeelden samen.
Een sterk concept is inspirerend en heeft de potentie om lang mee te gaan. Losse ideeën hebben vaak een korte levensduur (na enige tijd is iets nu eenmaal niet verrassend meer), maar bij een sterk concept zijn steeds weer originele nieuwe invullingen te verzinnen.
Communicatie-concepten. Een communicatieconcept is het vertrekpunt voor alle uitingen van jouw merk. Het geeft lading en betekenis aan je merk of organisatie en bepaalt de identiteit. Door het concept eenduidig, onderscheidend en verbindend te maken, heeft het impact.
Een creatief concept is een vertaling van een idee in woord en beeld. Een idee krijgt in een creatief concept handen en voeten; het wordt omgezet tot iets concreets. Dit idee heeft betrekking op een boodschap of propositie die jij als merk of bedrijf wil overbrengen aan jouw doelgroep.
Een concept is in feite het idee dat aan de basis ligt van je onderneming. Wat is je toegevoegde waarde, je visie en je missie?Wat zijn je doelstellingen en hoe positioneer je jezelf?Wat onderscheidt jou van je concurrenten?
Als Conceptontwikkelaar ofwel Creative concept developer ontwikkel je (innovatieve) concepten om producten en/of diensten via deze concepten beter naar de klanten of cliënten te brengen. Je achtergrond en opleiding kun je in verschillende vakgebieden hebben zoals marketing, ict of anders.
Creativiteit is een combinatie van divergent denken (het vermogen om veel verschillende ideeën te bedenken) en convergent denken (probleemoplossing). Zo'n combinatie komen we tegen in de vijf kenmerken van de creatieve geest: nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk, samenwerkend en gedisciplineerd.
Veel mensen vervallen in de discussie of creativiteit aangeleerd of aangeboren is. Alsof het een magisch talent is. Maar in realiteit is creativiteit iets wat je kunt leren, juist door te doen.
Mensen waarbij het creatief denken goed ontwikkeld is, zijn doorgaans sterk in het bedenken, ontwerpen en inbrengen van nieuwe dingen. Ze hebben een rijke fantasie, kunnen dingen anders voorstellen en kunnen goed dagdromen. Ook zijn creatieve mensen goed in rollenspellen en toneelspelen.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
De kern van een associatieconcept is het koppelen van merk of product aan iets wat daar eigenlijk niets mee te maken heeft, maar wel een aangename beleving oproept. De veronderstelling is dat de eigenlijke reclameboodschap dan langer blijft hangen.
1.Tik bovenaan op .2.Tik onder Concepten op het bericht dat je wilt delen.
In die context is een concept een abstract idee of overkoepelend plan dat als fundament dient voor een project, campagne, product of creatieve uiting. Het vormt de rode draad die alle elementen van een project met elkaar verbindt en zorgt voor samenhang en focus.
In het geval van een voedingsmiddel wordt het idee dus uitgeschreven, wordt het gevisualiseerd, wordt het in de keuken gemaakt, wordt het doel en omgeving geschetst en de haalbaarheid ervan bepaald. Dan ontstaat er een concept. Het is dus nog niet definitief, maar wel al vrij concreet.
Op Wikipedia staat: Conceptontwikkeling (Engels: concept design) is een vooronderzoek ontwerp. Het doel van een conceptontwikkeling is om zowel een kwalitatieve als een kwantitatieve inschatting te kunnen maken van de te verwachten productkosten, marktacceptatie, ontwerpkaders, ontwerptijd en ontwerpkosten.