Empathisch vermogen is het vermogen om je in anderen te verplaatsen. Openstaan voor de emoties, houding en motivatie van de ander en begrijpen wat voor impact jouw handelen en gedrag kunnen hebben op een ander, noemen we ook wel cognitieve empathie. Een ander woord voor empathie is inlevingsvermogen.
Empathische mensen voelen de emoties van andere mensen aan. Ze voelen alles, soms zelfs tot het extreme. Ook negatieve gevoelens of angsten zuigen ze op, wat enorm vermoeiend voor ze kan zijn. Als ze omgeven zijn door rust en liefde dan bloeien empathische mensen weer op.
in je eigen gedrag rekening houdt met de gevoelens van anderen. anderen in hun waarde laat en je verplaatst in hun positie. laat blijken de gevoelens en behoeften van anderen te onderkennen. je bewust toont van de invloed van je eigen doen en laten op anderen.
Maak oogcontact en richt je volledig op de persoon. Stel hem vragen om hem op zijn gemak te laten voelen, bijvoorbeeld of hij iets wil drinken. Als je het gesprek begint, stel open en neutrale vragen zonder waardeoordeel. Daarmee vergroot je het gevoel van veiligheid en toon je je betrokkenheid.
Prikkel je empathische hersenen
Denk bijvoorbeeld aan oefeningen waarbij je in stilte zit en geestelijk de aandacht en positieve gevoelens focust op jezelf, daarna een dierbaar persoon, dan een neutraal persoon, vervolgens een persoon met wie je problemen hebt en ten slotte alle mensen.
Medeleven is eerst je eigen dingen opzij zetten om een ander te begrijpen en echt naar een ander te luisteren. Analyseer niet meteen. Kom niet met voorbeelden uit eigen ervaring. Projecteer de situatie niet op jezelf.
Een gebrek aan empathisch vermogen betekent niet dat iemand zich niet probeert te verplaatsen in een ander. Het betekent dat hij of zij niet aanvoelt wat er precies in de ander omgaat en vervolgens zijn of haar eigen gevoelens in die ander veronderstelt.
Empathie is het vermogen om je in te leven in de gevoelens of gedachten van andere mensen. Empathisch vermogen is een vorm van sensitiviteit of inlevingsvermogen. Empathisch gedrag is een belangrijke factor van emotionele intelligentie.
Vanaf de leeftijd van 2 jaar speelt emotioneel begrip een grote rol in empathisch gedrag. Hoewel emotioneel begrip al langzaam ontwikkelt tijdens de eerste levensjaren, is het pas rond het derde levensjaar zodanig ontwikkeld dat gesproken kan worden van begrip.
Te empathisch, te inlevend, te invoelend of te begripvol is een valkuil. Je kunt je goed verplaatsen in de ander maar je gaat te ver. Merk je dat je soms té inlevend bent en dat je je teveel verplaatst in de gevoelens van de ander? Dat is een valkuil!
Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen. Iemand die zichzelf goed kan verplaatsen in anderen , kan de emoties van anderen beter begrijpen en dit leidt tot een betere communicatie met je medemens.
Voorbeeld: "Ik schrik van wat je zegt, maar ik hoor graag van waaruit je dit zegt. ' of "Ik denk dat ik een andere mening heb, maar ik hoor graag wat jij hierover zegt." Wie empathisch luistert, richt de aandacht op wat de ander 'hier en nu' voelt en nodig heeft, ook al vertelt de spreker een situatie uit het verleden.
Empathie is je vermogen om de emotionele toestand van je partner te herkennen en je ermee te identificeren. Daarvoor moet je: je kunnen verplaatsen in het perspectief of standpunt van je partner. inleven en meevoelen met je partners gemoedstoestand.
Blijf in contact staan met je gevoel, door bijvoorbeeld yoga of meditatie, en blijf aanvoelen wat voor jou belangrijk is. Als je empathische bent dan heb je speciale behoeftes, geef toe aan deze behoeftes en zorg voor jezelf.
Drie soorten empathie
Een nieuwsgierige aard helpt: interesse in anderen. Cognitieve empathie is ook een uitvloeisel van zelfbewustzijn: dezelfde delen van de hersenen en zenuwbanen die de focus op jezelf regelen, kunnen op anderen worden gericht. Emotionele empathie is het vermogen om te voelen wat anderen voelen.
Hoe ontwikkelt een kind inlevingsvermogen ? Inlevingsvermogen is iets dat zich gedeeltelijk vanzelf ontwikkelt bij een kind, maar dat voor een groot deel ook aangeleerd en vooral ook voorgeleefd moet worden. Een kind van twee is in zijn ontwikkeling nog niet zo ver dat hij of zij zich echt in een ander kan verplaatsen.
Empathische mensen voelen sterk mee met wat een ander voelt. Dat is niet zonder meer een voordeel, want het kan die mensen ook emotioneel uitputten. Daardoor zijn ze minder goed in staat om de ander te helpen. Bij bepaalde beroepsgroepen, bijvoorbeeld artsen, is enige distantie juist wenselijk.
Met het empathisch vermogen wordt bedoeld: de kwaliteit om gevoelens van anderen aan te voelen. Dit gaat verder dan gevoelens, omdat het ook gaat over het inleven in belangen, wensen en behoeften. Een empathisch vermogen is dus niet hetzelfde als inlevingsvermogen, maar een onderdeel daarvan.
Ondanks het gebrek aan empatisch vermogen, zijn narcisten geen ongevoelige mensen. Integendeel, ze kunnen juist heel gevoelig zijn. Ze kunnen zelfs kenmerken vertonen van HSP'ers, maar hebben duidelijk een gebrek aan emphatie.
Daarnaast levert een wetenschappelijke studie uit 2009 belangrijke aanwijzingen dat, hoewel mensen met autisme een tekort kunnen hebben aan cognitieve empathie, zij over een overdaad aan emotionele empathie (het voelen van emoties van de ander) beschikken.
Verschillen in empathie: de oorzaken
Voor een deel zullen verschillen in empathie zeker erfelijk bepaald zijn. Maar ingrijpende traumatische gebeurtenissen en je hechtingsstijl (hoe je moeder in het algemeen reageerde als je als kind huilde) kunnen daarbij zeker een rol spelen.
Veel mensen zeggen: 'Als ik iets kan doen, zeg je het maar'. Maak het concreet door te vragen: 'Wat kan ik voor je doen? ' Als je weet waardoor de ander zich gesteund voelt, hoef je het niet in te vullen voor hem of haar en geef je precies wat nodig is en niet wat jij in die situatie nodig zou hebben.