WD-40 kan ook worden gebruikt om rubber en plastic onderdelen te revitaliseren en te behouden.
Smeer de rubbers bijvoorbeeld in met vaseline, talkpoeder of speciale rubber spray. Al deze middelen zorgen dat er geen vocht tussen je deurrubbers komt.
Siliconenvet, kranenvet, vaseline (kan volgens mij prima), kan allemaal.
Als je een rubber wilt smeren om het tijdens de installatie glad te maken, doe er dan een druppel afwasmiddel op. Het rubber zal dan glijden zonder worden aangetast. Wat vaseline betreft, het is een petroleumderivaat.
Rubber kun je ook weer zacht maken door het in te smeren met glycerine. Dat kun je gewoon bij de plaatselijke apotheek halen en is niet duur.
Rubber onderhoud
Raamrubbers kunnen met de jaren droog en stug worden. Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline.
Met weinig zwavel, dus weinig dwarsverbindingen krijg je een hele soepele, zachte rubber. Met veel zwavel wordt de rubber steviger en harder. En met heel veel zwavel (eigenlijk te veel zwavel) heb je zoveel dwarsverbindingen dat je eigenlijk een thermoharder hebt gekregen.
NBR rubber is erg goed bestand tegen langdurig contact met olie. Daardoor wordt het veel gebruikt in garages, werkplaatsen en bij de constructie van olieplatformen. Ook heeft het rubber goede mechanische eigenschappen, waardoor het gebruikt wordt voor afdichtingen in de industrie.
Auto rubber onderhoud
Siliconenspray heeft namelijk een goede vochtafstotende werking waardoor de kwaliteit van de rubber niet afneemt. Aangezien rubber harder wordt met de tijd word het aanbevolen om zachte rubber eens in de zoveel tijd in te sprayen met een siliconenspray.
Op verschillende schoonmaak blogs las ik dat een goede methode om rubbers schoon te maken azijn was. Doe dat vooral niet! Azijn is een zuur. Deze azijnzuren worden zeer slecht verdragen door PVC, siliconen en natuurrubbers.
Maak de rubbers van de deuren goed schoon en smeer ze in. Dit kan met een speciale rubberstick, maar talkpoeder helpt ook al. Op die manier voorkom je dat je deuren vastvriezen.
Een dressing is een ideaal product dat je rubbers weer als nieuw maakt en die mooie, zwarte look teruggeeft. Maar alleen als de optische schade niet té groot is. De ene dressing kan een wat-meer-glanzend effect geven dan de andere, dus soms zul je een producten paar moeten proberen voor je de juiste gevonden hebt.
Wanneer u scheuren en barsten in rubber moet repareren, is Pattex Special Rubber het perfecte product voor een blijvende hechting, dat toch flexibel is. Deze lijm kan rubber op allerlei materialen bevestigen en is niet alleen flexibel voor de meeste toepassingen, maar bovendien waterproof.
Rubbervet. Een vet om te verhelpen dat rubberen dichtingen en andere toepassingen in rubber uitdrogen. Dit middel, meestal verpakt in een tube, verlengt de levensduur en helpt bijvoorbeeld om te voorkomen dat de ramen van je auto aan de rubberen dichtingen blijven plakken.
Silicone (olie): Onderhoudsproducten op basis van siliconen (bv.siliconenspray voor auto's) laten een beschermende film achter op het rubber die het zacht en soepel houdt. Glycerine: Glycerine hydrateert het rubber.
Rubber op rubber verlijming
Om twee stukken rubber aan elkaar te plakken, heb je twee opties: Gebruik een "superglue" zoals cyanoacrylaatlijm of een neopreenlijm zoals "contactlijm". Cyanoacrylaatlijm heeft het voordeel dat er slechts een kleine hoeveelheid nodig is om twee rubbers vrijwel direct te verlijmen.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
WD-40 Siliconenspray is een hoogwaardig siliconen smeermiddel dat zeer geschikt is voor gebruik op hogedruk apparatuur. Het verdringt vocht en zorgt voor een uitstekende smering, bescherming en verlenging van de levensduur van jouw gereedschap en apparatuur.
Deze kleurloze siliconenspray met uitstekende smeereigenschappen is vuilafstotend en beschermt tegen vochtvorming.
Viton rubber is bestand tegen olie, vetten en brandstoffen zoals benzine, diesel en kerosine. Tot slot heeft het ook een goede bestendigheid tegen stoom, water en andere vloeistoffen.
Rubber lost op, ook als het niet in aanraking komt met de vloeistof, dus door de damp. Het plastic van de kleine doppen bij de grote flessen gebruik ik wel, maar als je het niet vertrouwt, zou je kurken kunnen gebruiken.
Het rubber, de plastic afdichtingen en niet behandelde aluminiumdelen zijn niet altijd bestand tegen de chemische samenstellingen van benzine met bio-ethanol en biodiesel. Hierdoor kan de brandstofslang bros worden, breken of gaan lekken en dit kan tot schade leiden.
Dé manier om hard geworden rubber van bijvoorbeeld ruiten weer zacht en bruikbaar te maken: stop ze in een (oude) kussensloop, daarna in de wasmachine, een overdosis wasverzachter erbij en wassen op 50 graden. Zodoende wordt dit rubber niet alleen schoon, maar ook weer soepel!
,,Je kunt de rubbers schoonmaken met alleen afwasmiddel. Dat ontvet goed en daar zitten weinig zure dingen in die je rubbers aantasten. Gebruik dus geen allesreiniger waar ingrediënten in zitten om dieper mee schoon te maken.
Rubber vloer schoonmaken met de juiste reinigingsmiddelen
Meestal is het voldoende om een rubberen vloer te reinigen met warm water. Bij vlekken of vuil kan een reinigingsmiddel of wat zachte zeep aan het water toegevoegd worden. Hardnekkige vlekken kun je eenvoudig weghalen met een scheutje witte azijn in het water.