De consumentenbijdrage wordt afgedragen door de deelnemer waaraan de consument (*) betaalt. Er vindt dus een eindheffing plaats. Deelnemers die hun reizen verkopen via een derde mogen de consumentenbijdrage niet aan die derde in rekening brengen. De consumentenbijdrage is € 5,00 per persoon.
De uitgiftedatum van je voucher kun je vinden op jouw voucher. Hoe lang duurt het voordat de voucher met SGR-garantie wordt terugbetaald? De reisorganisatie zal uiterlijk binnen 12 maand na uitgifte van de voucher met SGR-garantie terug moeten betalen.
SGR staat voor 'Stichting Garantiefonds Reisgelden'. Het is een non-profit organisatie in Rotterdam die garant staan voor vooruitbetaalde reisgelden van consumenten. Daarvoor moet je wel geboekt hebben bij aangesloten reisorganisaties.
SGR staat namelijk garant voor jouw betaling aan de reisorganisatie. Komt jouw reisorganisatie in financiële problemen, dan zorgt SGR ervoor dat jouw reis gewoon wordt uitgevoerd of terugbetaald. Deze garantie geldt vanaf het moment dat je boeking is bevestigd.
De consument is verplicht zijn aanspraak op SGR geldend te maken uiterlijk binnen twee maanden nadat hem ter kennis is gekomen dan wel hij in redelijkheid had kunnen weten dat de desbetreffende deelnemer aan SGR als gevolg van financieel onvermogen niet aan zijn verplichtingen jegens hem kan voldoen.
Per 1 februari 2021 wordt er door SGR-deelnemers een bijdrage van €5,- per persoon per boeking in rekening gebracht. Omdat jij als reiziger hier ongetwijfeld meer informatie over wil, hebben wij hieronder een aantal veelgestelde vragen opgesteld.
Is de voucher niet meer geldig, maar hebt u nog niet het hele bedrag gebruikt? Dan moet het bedrijf u het restbedrag terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat u daar niet zelf om moet vragen. In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten.
Luchthavens en buiten Nederland gevestigde bookingsplatformen (zoals Booking.com, Expedia en Travelbird) zijn niet bij het SGR aangesloten.
SGR vormt daarmee een belangrijke en betrouwbare schakel in de reisbranche. Hectiek in de wereld kan tot calamiteiten of financiële problemen bij reisorganisaties leiden. SGR neemt deze zorgen van reizigers in de reisbranche weg door garant te staan voor vooruitbetaalde reisgelden bij een faillissement.
Wat is de ANVR? De Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is een brancheorganisatie van reisaanbieders.
Meld uw klacht dan zo snel mogelijk bij een reisleider, host of eigenaar. Zo geeft u de reisaanbieder de kans om uw klacht op te lossen. Hij moet u een gelijkwaardige oplossing bieden. Dus de oplossing moet minstens even goed zijn als wat u met de reisaanbieder had afgesproken.
Booking.com begon ooit veelbelovend, maar biedt meestal geen enkel voordeel ten opzichte van direct boeken. En is dus vaak zelfs duurder dan wanneer je zelf om korting vraagt!
Ons advies "BOEK NOOIT VIA BOOKING.COM" als er wat aan de hand is laten ze je compleet vallen en verwijzen naar hun voorwaarden, waarin ze voor niks verantwoordelijk zijn. Typische gedrag van een grote arrogante organisatie naar een consument, die zijn recht toch niet kan halen vanwege de kosten.
Hotels.com handelt met louche bedrijven, geeft je creditcard gegevens aan deze bedrijven en als er dan geld terug geboekt moet worden, moet je het zelf maar regelen, want zij kunnen geen geld terug geven.
Er zijn verschillende redenen om een vakantie te annuleren maar de meest voorkomende zijn: einde van een relatie, ziekte of ongeval van jezelf of ziekte/ongeval/overlijden van een naast familielid. Een vakantie annuleren is natuurlijk erg vervelend. Je hebt wellicht lang naar je vakantie uitgekeken en ervoor gespaard.
Zij moeten dus op tijd een procedure bij de rechtbank starten. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten krijgt u de keuze voor uw geld terug bij annulering van uw vlucht of voor een omboeking van de vlucht. Heeft u gekozen gekozen voor terugbetaling, dan hoort u de ticketprijs binnen 7 dagen terug te krijgen.
Moet u deze vakantie annuleren door coronamaatregelen? Bijvoorbeeld omdat u klachten heeft die passen bij corona? Dan krijgt u het advies om in overleg met de verhuurder tot een oplossing te komen. De overheid biedt geen annuleringsregeling.
De SGR, voluit Stichting Garantiefonds Reisgelden, is een Nederlandse organisatie die garantstaat voor een door reizigers geboekte reis in het geval dat een reisorganisatie in financiële moeilijkheden komt. Hierdoor raakt hun huisvesting op de plaats van bestemming of de terugreis niet in gevaar.
SGR gaat ten behoeve van de retail de regeling verruimen, waardoor buitenlandse touroperators niet meer als risico dragende omzet worden gezien.
Uw reisgeld veilig zonder extra kosten. SGR staat garant voor uw vooruitbetaalde reisgeld of zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw verblijf of terugreis in dit soort situaties alsnog wordt betaald. Maar let op: dit geldt alleen wanneer u boekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij SGR!
Met onze collectieve garantieregeling geeft u uw reizigers de zekerheid waar ze recht op hebben. Zónder dat het u moeite kost. U kan op eenvoudige wijze aan de insolventiebescherming in de Richtlijn Pakketreizen voldoen. VZR Garant is er voor reisaanbieders in Nederland en beschermt reizigers over de hele wereld.
U kunt gasten de keuze bieden om te betalen via Booking.com of om u rechtstreeks te betalen. Wanneer gasten ervoor kiezen om online te betalen, faciliteren wij hun betalingen en maken wij u het geld over via virtuele creditcard of bankoverschrijving. LET OP: Deze betaalservice is nog niet overal beschikbaar.
Heb je een boeking gemaakt met gratis annuleren, dan betaal je geen annuleringskosten. Is het niet meer mogelijk om gratis te annuleren of is je boeking niet-terugbetaalbaar, dan kunnen er annuleringskosten van toepassing zijn. Eventuele kosten betaal je aan de accommodatie.