Wanneer we kijken naar de bescherming van velgen krijgt poedercoaten de voorkeur. Gespoten velgen kunnen namelijk niet goed tegen pekel en velgenreinigers, terwijl coating hier uitstekend tegen bestand is.
poedercoaten is eigenlijk altijd goedkoper dan spuiten.
De kosten van het poedercoaten van velgen verschillen natuurlijk per geval. Het poedercoaten in een standaard RAL kleur bijvoorbeeld mat zwart of standaard zilver grijs kan voor stalen velgen al vanaf € 60,- per velg.
Velgen laten poedercoaten
Dan is het verstandig om uw velgen te laten poedercoaten. De coating vormt een beschermlaag. Uw velg is bestand tegen corrosie, maar ook neerslag en kou krijgen geen kans. U kiest zelf de gewenste kleur en afwerking met matte of glanzende blanke lak.
Grofweg kan gezegd worden dat het poedercoaten van een radiator ongeveer € 30 per m2 kost. Poedercoaten van een hekwerk van 1 meter hoog kost ongeveer € 45 – € 100 per meter en voor het poedercoaten van een aluminium velgenset moet u rekenen op een prijs vanaf € 200.
Het gehele proces van het poedercoaten van velgen is enkele dagen. Eerst worden de velgen ontlakt hierbij bepaald de verf of coating die op een velg zit hoe lang deze ontlakt dienen te worden, daarna worden de velgen met hoge druk afgespoten, gestraald en vervolgens gepoedercoat.
U kunt het poedercoaten van een object zelf doen of uitbesteden aan een coatingprofessional. De poederlakken prijs is afhankelijk van het object. Alles over poedercoating vindt u in het artikel poederlakken.
U kunt het beschadigde object volledig opnieuw laten poedercoaten of laat de poedercoating herstellen. De poedercoating kan in het laatste geval bijgewerkt worden zodat niet het hele object opnieuw gecoat hoeft te worden.
U kunt zowel lichtmetalen als stalen velgen laten poedercoaten.
Voor het spuiten van velgen rekenen minimaal 5 en maximaal 10 werkdagen. De doorlooptijd voor het spuiten van velgen is doorgaans 5 werkdagen en met een spoedafspraak zelfs mogelijk binnen 24 uur. De doorlooptijd is afhankelijk van het het aantal velgen dat wordt gespoten en de volledige bewerking van de velgen.
Voordat er lak op de auto komt, is er werk aan de winkel: plamuren, schuren reinigen, gronden, het aanbrengen van meerdere laklagen. Dat verklaart de pittige prijzen van de autoschadeherstelbedrijven. Je moet je terdege van bewust zijn, dat er professioneel spuitwerk een behoorlijk aantal uren werk gaat kosten.
Gebrek. Lichtmetalen velgen hebben bij normaal gebruik en onderhoud een gemiddelde levensduur van 10 jaar. Corrosie waardoor de lak begint los te laten na 4 jaar hoeft u niet te verwachten.
Poedercoating is sterker, maar bij een echte beschadiging krult het er zo af. Spuiten is dunner maar beschadigingen hebben minder snel gevolgen. En spuiten is (vaak) gladder en strakker dan poedercoating.
Spuiten is een “natte” vorm van kleur opbrengen.Dit moet dan op een natuurlijke wijze drogen.Coaten is een proces waarbij poeder gebruikt wordt wat negatief of positief geladen is. Deze geladen poeder hecht zich aan de velg doordat deze ook positief of negatief geladen is (magnetische werking).
Knap je velgen op, of geef ze een andere kleur
Als je lichtmetalen velgen beschadigd zijn door corrosie of botsingen met stoepranden, dan kun je ze snel opknappen door ze te spuiten. Je kunt dit laten doen of zelf doen. Overspuiten is ook handig als je de kleur van de velgen wilt veranderen.
Thermisch verzinken is wel beperkt in toepassing. Daarom, als u thermisch verzinkte producten voorziet van een hoogwaardige laag poedercoating, zijn uw goederen veel langer beschermd tegen invloeden van buitenaf. Het is absoluut de meest duurzame oplossing.
Poedercoaten is een zeer duurzame oppervlaktebehandeling en kent uitstekende oplossingen voor corrosiewering. Poedercoating is mechanisch erg sterk en beschikt over uitstekende UV- en weersbestendige eigenschappen.
Gepoedercoat staal en -aluminium zijn kwetsbare materialen en als zodanig niet bestand tegen weersinvloeden en verontreiniging. De materialen kunnen bovendien gemakkelijk corroderen (invreten, bijten, roesten).
Poedercoaten is net zoals natlakken ook gevoelig voor roesten. Over het algemeen is de poedercoat wel sterker, maar op plekken waar bijvoorbeeld geen of weinig poeder is gekomen zal het sneller gaan roesten.
Wanneer een gecoat oppervlak niet te warm mag worden en/of teveel mag uitzetten, dan is POLAR de oplossing! Deze poedercoating reflecteert de warmte aanzienlijk meer dan standaard coatings. Concreet kan de oppervlaktetemperatuur tot 20 °C gereduceerd worden.
Een beschadigde velg is vaak nog prima te repareren. Dat is goedkoper dan een gloednieuwe kopen. TIP: lichtmetalen velgen die een stoeprand hebben geraakt kunnen soms onbalans gaan vertonen. Gespecialiseerde bedrijven kunnen dit repareren, wat goedkoper is dan een velg vervangen.
De kosten voor het stralen en poedercoaten van de velgen beginnen vanaf € 300,- per set.