Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Gel accu laden
Je kunt een gel accu niet met elke oplader opladen. Een gel accu laden moet met een oplader die daar geschikt voor is. Je kan de gel accu wel opladen met de lader van bijvoorbeeld een loodaccu, alleen is dat niet goed voor je gel accu.
De accu's kan je niet bijvullen. Er zit wel een veiligheidsventiel op waaruit gassen kunnen ontsnappen als er te diep of te snel wordt geladen. Omdat de kans op gasvorming bij gel accu's te verwaarlozen is mogen gel accu's overal worden geplaatst.
De meest populaire accu die voor zonne-energie opslag wordt gebruikt is een deep-cycle AGM loodaccu. Deze soorten accu's voor zonnepanelen zijn specifiek ontworpen voor vaak intensief ontladen en weer opladen, waardoor deze soort accu erg geschikt is voor cyclisch gebruik bij systemen met zonne-energie.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Kies dan een start accu voor jouw boot. Heb je een kruiser of zeilboot, waarin elektronishe apparatuur en verlichting wordt gebruikt zonder dat de motor draait? Kies dan een Semi-Tractie accu. Als je langere perioden op reis gaat met jouw boot, zonder dat je de accu kunt opladen, kies je voor een Deep Cycle accu.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
120 Watt : 12 Volt = 10 Ampere. Bij een uur varen (op maximale kracht) gebruikt de motor dus 10Ah. 10Ah x 4 uur = 40Ah benodigd. Een semitraktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 50%.
De acculader en onderhouder Telwin Touring 11 Tronic is geschikt voor het laden van WET, GEL, Pb-Ca, AGM, MF, EFB 6V accu's tot een capaciteit van 30Ah en 12V accu's tot 55Ah. Onderhouden tot respectievelijk 60/110Ah.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Daarnaast is de capaciteit belangrijk van een loodaccu. De capaciteit wordt weergegeven in A (Ampère). Hoe meer Ampère hoe meer capaciteit hij heeft, maar ook hoe groter hij wordt. Vaak hebben de loodaccu's standaard maten, een 12 Volt 7,2 Ah heeft vrijwel altijd dezelfde maat.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Door gebruik van een accu verdampt er water. Om te voorkomen dat de accuplaten droog komen te staan moet deze van tijd tot tijd worden gecontroleerd en eventueel worden bijgevuld met "speciaal accu-water". Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende toepassingen en eigenschappen.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Voor standby gebruik moet een AGM of Gel accu worden geladen met een constante spanning tussen 2,25V en 2,3V per cel. Voor een 12V accu betekent dat een spanning tussen 13,5V en 13,8V. Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.