Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Een loodaccu kan klein van stuk zijn, met een hoog vermogen. Daarom wordt dit type accu veel gebruikt. Bij een gel accu voegt de fabrikant een samenstelling van verschillende siliconen aan het accuzuur toe. Hierdoor wordt het geleiachtig, waardoor het niet uit de accu kan lekken.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
De accu's kan je niet bijvullen. Er zit wel een veiligheidsventiel op waaruit gassen kunnen ontsnappen als er te diep of te snel wordt geladen. Omdat de kans op gasvorming bij gel accu's te verwaarlozen is mogen gel accu's overal worden geplaatst.
Voor standby gebruik moet een AGM of Gel accu worden geladen met een constante spanning tussen 2,25V en 2,3V per cel. Voor een 12V accu betekent dat een spanning tussen 13,5V en 13,8V. Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Kies dan een start accu voor jouw boot. Heb je een kruiser of zeilboot, waarin elektronishe apparatuur en verlichting wordt gebruikt zonder dat de motor draait? Kies dan een Semi-Tractie accu. Als je langere perioden op reis gaat met jouw boot, zonder dat je de accu kunt opladen, kies je voor een Deep Cycle accu.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Door gebruik van een accu verdampt er water. Om te voorkomen dat de accuplaten droog komen te staan moet deze van tijd tot tijd worden gecontroleerd en eventueel worden bijgevuld met "speciaal accu-water". Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende toepassingen en eigenschappen.
Lithium-ion accu
Deze accu's zijn lichtgewicht, compact, krachtig, hebben een lage interne weerstand en een lange levensduur. Deze accu's mogen bovendien zeer diep ontladen worden, wat een groot voordeel is. Een LifePO4 accu is wat ons betreft dan ook de beste accu voor uw camper.