De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor.De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-inhybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Het meest opvallende voordeel van een plug-in hybride auto is de grotere afstand die u ermee kan afleggen zonder de wagen te moeten opladen. Bovendien verbruikt u minder brandstof dan met een gewone wagen en zelfs minder dan een standaard hybride wagen.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een hybride of PHEV mag je gerust beschouwen naar een opstapje naar volledig elektrisch en óók met het oog op de toekomst een zéér te verantwoorde koop. Een bijkomend voordeel van de semi-elektrische plug-in (PHEV) met 1-50 g/km CO2 uitstoot is dat daar een gereduceerd MRB tarief geldt t/m 2025.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Deze manier van rijden wordt ook wel one pedal driving genoemd: er wordt alleen gebruik gemaakt van het gaspedaal. Door een auto in de Brake stand te zetten, remt de auto met de elektromotor op het moment dat het gas wordt losgelaten. De elektromotor werkt dan als een generator om energie terug te winnen.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Goed, dingen waar je op moet letten als je een gebruikte hybride koopt: vraag altijd naar de onderhoudshistorie en gebruikshistorie. maak een proefrit en houd in de gaten of het dashboard niet af en toe uitvalt. controleer of er nergens lampjes branden die een storing in de motor of iets dergelijks aangeven.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Hybrides hebben echter ook een aantal voordelen ten opzichte van elektrische auto's. Hybrides zijn goedkoper. Volledig elektrische auto's worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
De Polestar 1 doet zijn naam eer aan: het is met afstand de PHEV met de grootste actieradius. Deze fraaie coupé kan namelijk 124 km rijden zonder dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de verbrandingsmotor. Deze auto kun je dus gewoon gebruiken als volwaardige EV.