Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Elektrisch fietsen is iets minder intensief dan fietsen zonder ondersteuning aan een gemiddeld tempo. Je lichaam verbruikt dus iets minder energie per minuut. Maar dankzij de ondersteuning fietsen mensen vaker én overbruggen ze grotere afstanden dan ze op een gewone fiets zouden doen.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
Je conditie
Om je conditie te vergroten zul je moeten werken. Dus een gewone fiets is altijd beter voor je conditie dan een elektrisch ondersteunde. Zeker als je niet zo ver en niet zo vaak fietst, dan loop je kans dat je conditie achteruit gaat.
Testwinnaar: CUBE Kathmandu One 750
CUBE Kathmandu One 750 komt als beste e-bike uit de ANWB E-biketest 2024.
De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000.
Daarnaast is het een groot nadeel dat de achterwielmotor minder efficiënt is. Hij geeft namelijk vrijwel continu aandrijfkracht ongeacht je fysieke inspanning waardoor de accu sneller leegloopt dan bij een middenmotor. Al met al is de middenmotor daarom voor de meeste mensen de beste keuze.
Elektrische fietsen vereisen regelmatig onderhoud om ervoor te zorgen dat ze goed werken. Elektronische onderdelen en accu's kunnen duur zijn in onderhoud en reparatie. Batterijstoringen, motorproblemen en reparaties aan elektronische besturingssystemen kunnen aanzienlijke extra kosten met zich meebrengen.
Fietsen met een e-bike kan je helpen om meer calorieën te verbranden. Uit onderzoek blijkt dat e-bikers vaker langere ritten maken en daardoor meer uithoudingsvermogen opbouwen. Doordat je vaker de e-bike pakt en niet terugdeinst voor langere afstanden, verbrand je uiteindelijk meer calorieën dan met een stadsfiets.
Je kunt ervan uit gaan dat een e-bike van 1 jaar oud al snel 35% minder waard is. Voor elk opvolgend jaar kun je circa 15% van de nieuwwaarde afhalen. Als je bijvoorbeeld € 2.500 hebt uitgegeven, is de waarde van een elektrische fiets na 3 jaar ongeveer € 1.200.
Minder goede elektrische aandrijving
De elektrische aandrijving, dus de motor en de sensor, zijn bij goedkopere e-bikes vaak minder goed. En dit merk je bij elke rit. Goedkopere fietsen hebben bijna altijd een voorwielmotor die je vooruit trekt, met een rotatiesensor. Die reageert vaak met wat vertraging.
Gemiddeld is de levensduur van een elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar. Gelukkig kun je de batterijduur van je elektrische fiets zelf bepalen. Bij goed onderhoud hebben bijna alle onderdelen een levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering is de batterij.
Per kilometer wandelen verbrand je ongeveer zestig calorieën.Dat is aanzienlijk meer dan met fietsen. Fietsend verbruik je per kilometer namelijk twintig calorieën. Als je er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar de supermarkt te fietsen, kan je dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Met een e-bike ben je dus zo'n 50% sneller op de plaats van bestemming dan met een gewone fiets: slim bekeken! En ook met woon-werkverkeer kan de e-bike sneller zijn dan bijvoorbeeld de auto. Zo is voor 27 procent van het woon-werkverkeer een e-bike sneller dan je vertrouwde bolide.
Factcheck. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Een elektrische fiets lijkt veel op een gewone fiets, maar dan met een elektromotor en accu om u te helpen tijdens het fietsen . Het is eigenlijk een hybride vorm van transport, omdat een deel van de kracht daadwerkelijk afkomstig is van de fietser, en ook van de motor.
Kun je met een elektrische fiets ook gewoon fietsen? Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst.
Behoorlijk duur in aanschaf
Een elektrische fiets kopen is naar verhouding duur ten opzichte van een gewone fiets. Wel zijn er flinke prijsverschillen: ze zijn er voor minder dan €1000, maar een luxer exemplaar van een bekend merk kost al snel 2 tot 4 keer zoveel. Je kunt ook een tweedehands e-bike kopen.
In een Nederlandse studie bleken SEH-slachtoffers van een ongeval met een elektrische fiets vaker meervoudig ernstig letsel en vaker ernstig hoofd-/hersenletsel te hebben dan slachtoffers die op een gewone fiets reden [26].
Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen.
Een Bosch middenmotor kan gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000 km mee gaan. De levensduur hangt echter af van verschillende factoren, zoals het gebruik, het terrein, het gewicht van de berijder en het onderhoud. Regelmatig onderhoud kan de levensduur van de motor verlengen.
Hoogwaardige fietsbanden kunnen een levensduur hebben tot wel 10.000 kilometer. Ketting en tandwielen: Ook de ketting en de tandwielen van elektrische fietsen zijn onderhevig aan slijtage. Over het algemeen hebben ze een levensduur van 4.000 km.
Een middenmotor is de beste allround motor voor een elektrische fiets. Deze voorziet je tijdens het fietsen door de stad of het maken van een toertocht van veel stabiliteit. Daarnaast voorzien middenmotoren voor elektrische fietsen ook in de meest natuurlijke fietservaring.