Scooter is gemiddeld drie keer zo zuinig vergeleken met een auto. Al met al scheelt scooter rijden een hoop in kosten. Zelfs wanneer je voor een topmerk scooter kiest zul je die investering, vergeleken met het rijden in een auto, dus zeer snel terugverdienen.
Last van parkeerproblemen heb je niet, en het rijden zelf, zeker bij elektrische scooters, is goedkoper dan menig ander vervoermiddel. In tegenstelling tot de auto kun je heel veel geld besparen. De autoverzekering+wegenbelasting alleen al kost meer dan het leasen van een scooter.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Een scooter is veel goedkoper dan een auto
Uit diverse vergelijkende onderzoeken blijkt dat een scooter per jaar alleen al in de vaste kosten minimaal 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan een auto. Bij heel intensief gebruik en voor minder zuinige auto's kan dat zelfs oplopen tot wel 2500 tot 3000 euro per jaar.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
De kosten zijn afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt, het standaard verbruik van de scooter, je rijstijl en de huidige prijs van benzine of elektriciteit. Gemiddeld kost een benzinescooter ongeveer 5 eurocent per kilometer. Bij een elektrische scooter zijn de kosten ongeveer 1 eurocent per kilometer.
Heeft u een geldig autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A, A1 of A2)? Dan hoeft u geen apart bromfietsrijbewijs te hebben. U krijgt het rijbewijs AM automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. U hoeft dus ook geen apart bromfietsexamen te doen.
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Omdat de scooters licht in gewicht zijn, zijn ze makkelijk te berijden en te besturen. Op die manier weet je zeker dat je veilig door het verkeer heen kunt komen. Een ander voordeel van de scooter is dat hij heel erg zuinig is.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben; het kentekenbewijs bij u hebben; op het fiets/bromfietspad rijden. Of op de rijbaan.
Goedkoop en snel je scooter rijbewijs halen |In 1 dag slechts 275 euro.
In 2022 kost het rijexamen bromfiets bij het CBR € 127,00. Dit bedrag maakt je rijschool over aan het CBR. Daarnaast brengt je rijschool kosten in rekening voor administratie, het gebruik van de lesbrommer, de aanwezigheid van de instructeur en eventueel een rijles vlak vóór je examen.
De kosten voor een rijbewijs zijn gemiddeld ruim €2.750 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in 2021). Om het rijbewijs te halen, betaal je aan je rijschool en aan het CBR. De totale kosten hangen af van het aantal rijlessen en het aantal keren dat je examen doet.
De jaarlijkse kosten van euro 1.300 per jaar, vermeerderd met de afschrijving van de aanschafkosten van euro 180 per jaar, betekenen een uitgave van in totaal euro 1.500 per jaar. Ofwel euro 125 per maand. Niet alle berijders van scooters beseffen dat een scooter zoveel kost per maand.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
De tank vullen
Ga naar een pomp die het type brandstof aanbiedt dat uw scooter nodig heeft. Zet de motor uit en maak de tankdop los. Pak het handvat van de juiste slang en trek hem eruit. U heeft nu het zogenaamde tankpistool in uw hand.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet. Verder is het handig om een proefrondje met de scooter te maken.
Soms gaat een accu een jaar mee, soms 3 jaar en een andere keer 6 maanden. Een probleem dat ontstaat bij lege accu is het niet of slecht starten van de scooter. Een vervelende situatie, zeker als je geen kampioen in kickstarten bent.