Tijdens een autokeuring worden de volgende zaken gecontroleerd: de remmen (het volledige remsysteem); de lichten (rem-, dim-, mist- en standlichten en richtingaanwijzers); de banden (de diepte, bandendruk… );
De meeste auto's worden afgekeurd door problemen met de stuurinrichting, de ophanging, de lichten of de remmen. Besteed hier dus zeker extra aandacht aan!
Nadat de APK is vervallen, mag uw auto nog maximaal 2 maanden stilstaan op de openbare weg. U heeft dan nog de tijd om deze te laten repareren en opnieuw voor apk te laten keuren. Is uw auto niet gerepareerd en opnieuw gekeurd binnen die 2 maanden? Dan kunt u een boete krijgen.
Tijdens de APK-keuring wordt de distributieriem dan ook altijd gecontroleerd. Wanneer er sprake is van extreme slijtage, moet de distributieriem vervangen worden. U kunt een kijkje onder de motorkap nemen en de distributieriem controleren, maar een distributieriem vervangen is een taak voor professionals.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Hoeveel kost een herkeuring? Op verzoek van een bevoegde persoon kost dit €13,80. In gevolge een administratieve keuring of herkeuring is dit €8,80. Omwille van een technische herkeuring bedraagt de prijs €13.80.
Verkoop je je wagen aan een particulier, dan is een keuring voor verkoop nodig. Verkoop je je wagen aan een professionele koper, bijvoorbeeld een opkoper van tweedehandswagens, of wordt de wagen geëxporteerd, dan is die keuring voor verkoop niet verplicht. De koper is in dat geval zelf verantwoordelijk voor de keuring.
De eerste van de periodieke keuring dient plaats te vinden ten laatste op de datum waarop het voertuig 4 jaar wordt. Nadien bedraagt de basisperiodiciteit tussen de opeenvolgende periodieke keuringen in principe 1 jaar.
Met andere woorden: hoe later je bent, hoe meer je betaalt. De meerprijzen voor de technische controle verschillen per regio, maar hou rekening met toeslagen tussen 8,80 en… 50,30 euro. Bepaalde automobilisten zien de kostprijs voor hun autokeuring dus verdubbelen.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Een herkeuring stijgt van 13,20 euro naar 13,80 euro en een tweedehandskeuring, inclusief aanvraag tot inschrijving en update van de CarPass, kost je binnenkort 76,60 euro.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Vaak wordt er voor de grote beurt de volgende regel gebruikt: Na elke 30.000 gereden kilometers of om de 2 jaar doe je er goed aan je auto een grote beurt te geven.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
De APK mag 2 maanden verlopen zijn. Dit is voor alle auto's het gevalRed je het niet om je auto binnen 2 maanden te keuren, bijvoorbeeld om dat deze gerestaureerd wordt of je op onderdelen wacht dan kun je de auto schorsen. De APK plicht gaat pas weer in wanneer de auto ontschorst is.
Uitstel vragen is helaas niet mogelijk.
Weet dat het voor de autokeuring niet uitmaakt wie het voertuig aanbiedt bij de keuring. Een familielid, vriend of kennis mag dit zeker in uw plaats doen.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.