In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Zolang de hoeveelheid die je bijvult gering is valt het allemaal wel mee.
Indien u uw auto in het stadsverkeer gebruikt, vaak in de file staat, met hoge snelheden rijdt en u een oudere auto hebt, is het verstandig om olie met 5w40-viscositeit te kopen.
U vraagt wat het verschil is tussen een 5W30 en een 10W40 motorolie. Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Een 5W40 motorolie is een goede all-round keuze voor de meeste voertuigen. Ze biedt de beste bescherming in winter en zomer, en is ook geschikt voor gebruik met moderne turbomotoren.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
In 5W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
U vraagt wat het verschil is tussen een 5W30 en een 10W40 motorolie. Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Vroeger kwam een 20W olie nog voor, maar tegenwoordig zijn bijna alle oliën 10W of 5W oliën. De oliën worden steeds dunner en zo verschijnen er in de markt steeds meer 0W oliën. Hoe lager het getal, hoe makkelijker uw motor zal starten bij koude temperaturen. Echter kunt u niet in elke motor een 0W olie gebruiken.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
U kunt eenvoudig de staat van de olie controleren door in de dop van het oliereservoir te kijken. Volg de fotoreeks en u weet direct of de olie moet worden ververst. Draai de oliedop er nooit af als de motor warm is. Doe dit uit veiligheidsredenen altijd wanneer de motor van uw auto koud is.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
Volgens de dealer (werkplaatsreceptionist) verandert het onderhoud van klein-klein naar klein-groot als je van longlife-olie overstapt naar gewone olie. Volgens de dealer gaat gewone olie slechts 15000 km mee en longlife 20000 km.