24 of 30 frames per seconde: voor het filmen van normale en rustige bewegingen, zoals wandelen of interviews. Je film bevat beelden met een groot dynamisch bereik. 60 frames per seconde: voor het filmen van actiebeelden en snelle bewegingen. Ook te gebruiken voor het enigszins vertragen van je beelden (slow motion).
Minstens 60 voor een goede game ervaring. Wanneer je een monitor hebt die een Hertz (Hz) heeft die hoger ligt (75, 120, 144, 165 of meer) dan adviseren wij een FPS aan die overeen komt met het aantal Hz van je monitor. Hoger is natuurlijk altijd goed!
Een hoge FPS in games is zeer belangrijk, zeker wanneer je competitieve games speelt. Want een lagere FPS kan jouw het nadeel geven ten op zichtte van je tegenstanders. Als je een game (zoals Call of Duty) aan een lage frame-rate van 30FPS speelt, zal je merken dat deze niet zo vlot speelt.
Het aantal beelden per seconde kan ook worden uitgedrukt in hertz (Hz). In Europa worden over het algemeen voor televisiebeelden 25 beelden per seconde gebruikt. Bij die beeldfrequentie lijkt het alsof het een vloeiend beeld oplevert, hoewel het elke seconde eigenlijk 25 losse foto's zijn.
In de entertainmentwereld spreken we echter vaak over frames per seconde (fps). Wanneer je een game speelt die met 60 fps beelden op je scherm rendert, krijg je dus per seconde zestig nieuwe beelden te zien. Bij 30 fps zijn dit er dertig.
Bij 24fps bedraagt de maximale sluitertijd dus 1/48 seconde en de combinatie van deze twee levert de door velen geliefde film look op, ook als je deze instellingen met een moderne digitale camera gebruikt.
60Hz is de meest gangbare aantal Hertz dat beeldschermen weergeven. Met 60Hz speel je, je favoriete games en films af met een maximale framerate van 60 fps. Dit betekend dat het beeld 60 keer per seconde ververst wordt, dat is al redelijk vloeiend en geschikt voor films en eenvoudige games.
Hoe scherp zien onze ogen als je het vergelijkt met een beeldscherm. En de ogen hebben geen afwijking. Ook kan je filmpjes kijken met een bepaald aantal beeldjes per seconde. het meest voorkomende aantallen zijn 30 of 60 fps.
Een 144 hertz monitor geeft beelden zeer vloeiend weer. Hier heb je het meeste baat bij wanneer je een ervaren gamer bent die shooters of andere snelle games speelt zoals Call of Duty. Het verschil tussen 60Hz en 144Hz is goed te zien.
De nieuwste generatie consoles bieden niet alleen standaard 60 fps op de meeste games, ze hebben de extra grafische grunt om een stap verder te gaan - tot 120 fps. Dit betekent in feite dat voor elk frame dat je op een standaard Xbox One- of PS4-game ziet, je er minstens vier ziet op de PS5 of Xbox Series X/S.
Het beste antwoord. Renderen is het opbouwen van het plaatje. De programmeur heeft een aantal figuren in de computer beschreven door hun hoogte, breedte, diepte en locatie op te geven. Jij als gebruiker bent (relatief) vrij om overal je virtuele camera neer te zetten.
FPS staat voor “Frames Per Second”. Dat is engels voor “beelden per seconde”. Zoals je waarschijnlijk weet bestaan bewegende beelden op een scherm uit losse, stilstaande beelden. Omdat ze snel achter elkaar afgespeeld worden met steeds een klein verschil, lijkt het beeld te bewegen.
De videokaart
Om een game optimaal te spelen heb je minimaal 30, maar het liefst 60 frames per seconde (fps) of meer nodig.
Frames of beelden per seconde
Frames per seconde, het aantal beelden dat je pc weet te renderen in een bepaald spel of bepaalde test. Hoe meer fps je haalt, hoe sneller je computer is en hoe beter de betreffende game draait - althans dat is de algemene opvatting.
Het dilemma van veel PC gamers die de droom om esporter te worden najagen zullen dit herkennen: de jacht op de meeste frames per second (FPS) in het spel. In een carrière waar alles draait om snelle beslissingen en reacties heeft soepele gameplay altijd de hoogste prioriteit.
Met een basisklasse camera film je met 60 fps in Full HD kwaliteit. De meeste action camera's nemen beelden in 4K kwaliteit op met maximaal 30 frames per seconde.
Over het algemeen film je met de Frame rate dat past bij uw project. Als je het filmpersonage wilt benaderen gebruik je 24 fps, maar mensen raken steeds meer gewend aan hogere snelheden. Hogere framerates gebruik je alleen als je later iets wilt vertragen of als je de beeldinformatie nodig hebt voor de postproductie.
Specificaties. De PlayStation 5 heeft een RDNA 2-architectuur gpu van AMD die een maximale snelheid haalt van 2,23GHz. Daarmee speel je games in 4K met een maximale ververssnelheid van 120 frames per seconde.
4K of 8K. De optimale resolutie om films en series te bekijken met 100 hertz, is 4K. Zo geniet je optimaal van de beste beeldkwaliteit en de meest vloeiende kijkervaring. Een verversingssnelheid van 100 hertz wordt nog niet ondersteund met een 8K resolutie.
50 past rekenkundig veel makkelijker in het metrieke stelsel dan 60. 50 Hz is precies 100 golftoppen van de sinus per seconde. De generator doet precies 3000 omwentelingen per minuut.
Verschil 50 en 100 Hz
Dit zijn de hoeveelheid beeldjes (frames) per seconde. In het engels heet dit de refresh rate. Hoe hoger deze waarde, hoe meer beeldjes de televisie per seconde laat zien. Bij snel bewegende beelden krijg je met een 100 Hz TV de beste beeldkwaliteit.
Resolutie 720 (HD)
De meeste video's worden opgenomen in minstens 1080, maar 720 (1280 x 720 pixels) kan voor kleinere webcontent een acceptabele resolutie zijn. Maar nu de meeste computerschermen HD zijn, is het beter om te mikken op een hogere resolutie dan 720 voor webgebruik en streaming.
Die wordt uitgedrukt in Hz of fps (frames per seconde). Voor Nederland is bijvoorbeeld 25fps/50fps standaard voor tv-kanalen. Wanneer je een Blu-ray film kijkt is deze in veel gevallen opgenomen met 24fps.
Twaalf frames per seconde is al genoeg om een vloeiende beweging te krijgen. Er zijn ook animatoren die op 24 frames werken, maar 12 frames is ook genoeg om geen haperingen waar te nemen.