2WD is soms wat sneller, maar doordat je alleen achterwiel aandrijving hebt wel iets moeilijker te rijden, 4 WD is veel makkelijker te rijden, en gaat ook beter door de bochten omdat de voorwielen hem er alst ware doorheen trekken.
4WD vs 2WD
We beginnen bij het begin, wat houden deze termen nou eigenlijk in? 4WD betekent four wheel drive, 2WD betekent two wheel drive. Het gaat dus om de aandrijving van de wielen. Naast 4WD en 2WD hoor je ook nog weleens de termen AWD, FWD en RWD.
Het belangrijkste voordeel van 4 wheel drive is extra tractie. Deze verbeterde tractie is een voordeel wat door geen enkel elektronisch hulpmiddel kan worden gesimuleerd. Met name op onverharde wegen en in barre weersomstandigheden kan 4WD schier onmisbaar zijn.
Voor- en nadelen
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen: minder snel last van onderstuur. kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
Vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit is een vierwielaangedreven auto echter veel veiliger, vooral als de weersomstandigheden niet ideaal zijn.
Voorwielaandrijving in de sneeuw
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Bij een auto met voorwielaandrijving: accelereer en stuur indien nodig weg uit de bocht. Bij een auto met achterwielaandrijving: neem gas terug en stuur weg uit de slip. Bij een auto met vierwielaandrijving: stuur mee in de richting waarin u doorslipt. Stuur weg zodra u weer grip heeft.
Antwoord. Een belangrijk nadeel van achterwielaandrijving is overstuur. Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden op de weg wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie.
Voorwielaandrijving heeft een aantal voordelen: Compacte bouwwijze. Vlakke bodemplaat. "Veilige" rij-eigenschappen (bij een te snel genomen bocht gaat de auto rechtuit (onderstuur), waardoor de bestuurder makkelijker de snelheid kan verminderen)
Bij een nat of glad wegdek is de tractie van een achterwielaangedreven auto stukken minder en dus nadeliger. Ook is het bij een voorwielaangedreven auto, bij een fikse pak sneeuw gemakkelijker daaruit weg te rijden.
SUV's zijn voertuigen met de uitstraling van een 4x4 maar zonder (of met veel minder) technische hulpmiddelen.
De meeste auto's hebben voorwielaandrijving. Ze zijn uitgerust met 2 aangedreven wielen aan de voorkant en 2 gestuurde wielen aan de achterkant. Bij auto's met achterwielaandrijving is het omgekeerde het geval.
De beste SUV die in de eerste drie jaar de minste problemen gaf was dit jaar de Mercedes GLC. Die stond bovendien ook als overall nummer 1. De volgende betrouwbaarste SUV staat daar op de zesde plaats, de Audi Q2. Ook een Duits product maar dat zie je vaker in deze lijst.
Twee verschillende 4x4 systemen
4x4 auto's zijn populair geworden door de authentieke terreinwagens zoals de bekende Willy's Jeep, de Toyota Land Cruiser en diverse Land Rover modellen. Tegenwoordig zijn er veel meer 4x4 opties omdat veel SUV's voorzien zijn van vierwielaandrijving.
Maar wat is het verschil nu precies? 4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Voorwielaandrijving is de meest voorkomende vorm van aandrijving en ook de goedkoopste. Kleine auto's zoals bijvoorbeeld een Suzuki Alto tot een Volkswagen Passat hebben voorwielaandrijving. De luxere merken zoals BMW en Mercedes beschikken meestal over achterwielaandrijving.
Door de motor achterin te verplaatsen, wordt de neus van de auto korter dan die van veel andere modellen. Daardoor ontstaat er een hoge zitpositie, met als gevolg dat de autobestuurder een groter panoramisch zicht krijgt, wat een stuk prettiger rijdt.
De banden graven zich steeds dieper in de sneeuw en je auto komt niet meer van zijn plek. Je kunt dit voorkomen door in de tweede versnelling weg te rijden: geef weinig gas en laat de koppeling rustig opkomen. Sowieso geldt bij gladheid het advies om zo beheerst mogelijk te rijden.
Pas je snelheid aan
Rijd langzamer dan normaal en probeer niet te heftig te versnellen als je het gaspedaal indrukt. Je hebt zo meer controle over de auto. Bij extreme gladheid wordt er soms op snelwegen niet harder dan 20 kilometer per uur gereden. Niet zo snel, wel zo veilig.
Het korte antwoord is nee. Zomerbanden in winteromstandigheden gebruiken is gevaarlijk en verhoogt het risico op beschadigde banden. Dit kan afhankelijk zijn van plaatselijke weersomstandigheden. Als het het hele jaar droog blijft en niet vriest, dan kunt u wegkomen met zomerbanden in een milde winter.