Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
Levensduur cilinders
Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
Een 3-cilinder motor maakt vaak meer lawaai dan een motor die beschikt over een standaard 4-cilinder motor of misschien wel een 6-cilinder motor. Door het extra lawaai dat een 3-cilinder motor maakt ervaar je minder comfort tijdens je ritten. Dat motorgeluid werkt natuurlijk niet echt ontspannend.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Alfa Romeo 4C. 0-100 km/u in 4,5 seconden (240 pk) De mini-Ferrari mist ook vier cilinders. Het is ook de minst krachtige van deze lijst, maar zeker niet de langzaamste. Dat dankt de Alfa Romeo 4C aan zijn strikte koolstofvezel-dieet.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Lexus. Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
Al met al in stadsverkeer en B-wegen is het allemaal toereikend. Op een snelweg was de 116pk toch wel het het minimale, alhoewel de TDI ook op Autobahn tempo een heerlijke auto was.
2 cilinder motoren
In lijn betekent naast elkaar en bij een boxer motor staan de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Er zijn grote verschillen in de rijeigenschappen van 2-cilinders.
De tweecilinder heeft een turbo, levert meer vermogen en heeft (bij gelijke rijstijl) een lager verbruik dan de viercilinder. Dat geldt voor de fabrieksopgave maar ook in de praktijk. Rekent u met een verschil van pakweg een liter benzine op 100 km. Het verschil in geluid noemt u zelf al.
In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.
1. Merkur XR4TI. De Merkur XR4TI werd gedurende een schrale vier jaar verkocht in de Verenigde Staten.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
De Suzuki Celerio is volgens WhatCar de meest betrouwbare compacte auto. Het model heeft zelden problemen en de betrouwbaarheidsindex is 98,9 procent. Op plek twee staat de Honda Jazz met een betrouwbaarheidsscore van 98,3 procent. De Dacia Sandero staat op plek drie met een betrouwbaarheidsscore van 97,9 procent.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.