betekenisvol = betekenisvol bijv. naamw. Uitspraak: [bə`tekənɪsfɔl] met een duidelijke, maar niet uitgesproken betekenis (2) of bedoeling Voorbeelden: `betekenisvolle blikken`, `iemand betekenisvol aankijken`Syno... Significant = betekenisvol.
Het hebben van een doel is ontzettend belangrijk voor wie graag betekenisvol wil leven. Zonder doel heb je namelijk al snel het gevoel dat je niet goed weet waar je het nou eigenlijk voor doet. Als je het doel combineert met iets bijdragen aan de samenleving, dan kan dat resulteren in een gevoel van voldoening.
Betekenisvol leven is de cognitieve en emotionele beoordeling of je leven waardevol is en een bedoeling heeft. Betekenisvolheid heeft te maken met onze sociale identiteit en is meer cultureel bepaald.
Werk is (vaak) betekenisvol als mensen het gevoel hebben dat ze goed werk hebben geleverd. Het gaat hierbij om competent en bekwaam zijn en om vakmanschap. Betekenisvol werk is werk waarbij mensen trots zijn op het geleverde werk en het eindresultaat.
1) Abstract: herkenbare situatie die de interesse van de kinderen wekt Tekst: Kinderen leren gemakkelijker wanneer wordt uitgegaan van een voor hen herkenbare situatie.
Betekenisvolle activiteiten zijn alle mogelijke activiteiten die vrijwillig door een persoon gekozen worden. Of ze nu voor het plezier zijn of daadwerkelijk een nut hebben, maakt niet uit. 'Betekenisvolle activiteiten zijn meer dan animatie. '
Met een krachtige leeromgeving bedoelen we een leeromgeving die participatie, betekenisgericht leren, levensechte contexten en zelfsturing mogelijk maken. Een dergelijke leeromgeving draagt bij tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijsaanbod en tot de verhoging van het leerrendement bij alle leerlingen.
Deze functie van werk geeft nog een extra dimensie aan “betekenisvol of zinvol werk doen'. Als het maatschappelijk nut voor jou belangrijk is, wil je werk doen wat bijdraagt aan een doel wat relevant is voor de maatschappij. Je wil een maatschappelijke missie hebben waarmee je iets wezenlijks doet voor anderen.
Werk is een van de manieren waarop mensen hun aangeboren psychologische behoeften kunnen bevredigen. Zo hebben we behoefte aan autonomie (regie over ons eigen gedrag), competentie (gevoel van bekwaamheid) en verbondenheid met anderen.
Werken geeft me plezier en meer energie en door te werken blijf ik mezelf constant ontwikkelen. Daarnaast vind ik de sociale contacten die ik door werk opbouw erg waardevol!
We denken bij een betekenisvol leven al snel aan het aanbieden van groeps- en welzijnsactiviteiten, maar vaak zit het juist in kleine dingen. Bijvoorbeeld door echte aandacht, een gesprek, het stimuleren van zintuigen of het draaien van muziek waar iemand van houdt.
Ik heb respect voor alles wat leeft op deze aarde. Ik heb wat door te geven op deze wereld. Ik heb mijn moeilijke ervaringen in het leven nu ingezet als groeimogelijkheden. Ik ben dankbaar voor mijn leven/mijn werk/alles wat ik ervaar.
Vol-leven betekent voluit leven. Aangeven wat je voelt of wilt. Staan voor wat jij nodig hebt in balans met wat voor een ander van wezenlijk van belang is. Vol-Leven stimuleert je de blik naar binnen te richten en te onderzoeken wat er voor jou werkelijk toe doet.
Wat is zingeving in werk? Zingeving is het zoeken naar de waarde, de betekenis en de bedoeling van je werk. Zingeving heeft een actieve lading. Of het nu 'gegeven' wordt of niet mensen hebben zelf een verantwoordelijkheid om zingeving te vinden door zich te verbinden met hun werk.
Decennia van onderzoek laat zien dat de voordelen van onderzoekend- en samenwerkend leren leerlingen helpt de nodige kennis en vaardigheden te ontwikkelen om succesvol te zijn in een snel veranderende wereld.
Wat zijn didactische vaardigheden? Dit zijn vaardigheden die je nodig hebt om anderen iets te kunnen leren. Het houdt zich bezig met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen kunnen worden onderwezen aan anderen.
Met didactische vaardigheden kunnen we iemand iets bijbrengen. Docenten kunnen natuurlijk niet zonder die vaardigheden. Maar eigenlijk heeft iedereen kennis in huis en moet deze regelmatig overgebracht worden aan anderen. Op ons werk of als we zelf nog studeren, komen didactische vaardigheden regelmatig van pas.
Het is het herkennen van rekenwiskundige situaties in dagelijkse contexten, om vervolgens te begrijpen welke bewerking je erop los moet laten. Dat maakt rekenen niet alleen toepasbaar, maar ook nog eens leuk.
Mensen hebben een bepaalde focus nodig. Veel mensen hebben geen of weinig doelen in hun leven. Dat kan een bewuste keuze zijn. Waarschijnlijker is dat het gebrek aan een doel geen bewuste keuze is, maar dat het vinden van een doel juist het probleem is.
Je verloren voelen kan geworteld liggen in het feit dat anderen je geen goedkeuring lijken te geven over wat je doet of zegt. Vergeet die anderen. Jij hebt geen goedkeuring van anderen nodig om je goed te voelen. De manieren waarop anderen ons beoordelen zegt meer over hen dan over ons.