Uit artikel 93 van de Grondwet volgt dat een ieder verbindende bepalingen van verdragen en besluiten van volkenrechtelijke organisaties verbindende kracht hebben jegens burgers en rechtspersonen nadat zij zijn bekendgemaakt. Deze bekendmaking vindt plaats in het Tractatenblad.
Artikel 93 - De Lok Sabha kiest zo spoedig mogelijk twee leden van het Huis van Afgevaardigden als respectievelijk voorzitter en vicevoorzitter . Zodra de functie van voorzitter of vicevoorzitter vacant wordt, kiest het Huis een ander lid als voorzitter of vicevoorzitter, al naar gelang het geval.
Het Nederlandse stelsel wordt als gematigd monistisch gezien omdat het een combinatie is van monistische en dualistische elementen. In een puur monistisch systeem worden internationale wetten en verdragen automatisch onderdeel van de nationale wetgeving zodra ze zijn geratificeerd.
Met de verbindende kracht van verdragsbepalingen wordt bedoeld dat deze bepalingen bindend voor de burgers zijn, men moet zich er dus aan houden. Een verdragsbepaling heeft deze verbindende kracht wanneer ze door de staat zijn goedgekeurd en bekendgemaakt.
Artikel 96 bepaalt dat de regering het Koninkrijk niet in oorlog verklaart dan na voorafgaande toestemming van de Staten-Generaal. Door de voorgeschreven behandeling door de Staten-Generaal in verenigde vergadering wordt de mogelijkheid van een tegengesteld oordeel van de twee Kamers uitgesloten.
De werking van het internationale recht in de nationale rechtsorde is omschreven in de artikelen 93 en 94. Bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties, die naar hun inhoud een ieder kunnen verbinden, hebben voor iedereen verbindende kracht, nadat zij zijn bekendgemaakt.
Niemand kan de doodstraf krijgen. Niemand kan de doodstraf krijgen. Hoe erg de misdaad ook is, een Nederlandse rechter kan niemand ter dood veroordelen. Ook niet in een bijzondere situatie.
Wat een een ieder verbindende verdragsbepaling is, is een vraag die uiteindelijk door de rechter dient te worden beantwoord. In de eerste plaats dient te worden nagegaan of rechtstreekse werking niet is uitgesloten door de verdragspartijen.
Dat betekent dat internationale rechtsnormen automatisch deel gaan uitmaken van de nationale rechtsorde en uit dien hoofde binnen die rechtsorde ook meteen bindend zijn.
In Nederland heeft het parlement , samen met de regering , wetgevende macht. Er is wel sprake van een dualistisch stelsel, want ministers en staatssecretarissen mogen geen lid van het parlement zijn.
Voorbeelden van staten met een monistisch stelsel zijn België, Frankrijk, Duitsland en Nederland . In sommige van de 'monistische' staten gelden bepaalde voorwaarden voor de directe werking van verdragen binnen de nationale rechtsorde.
Dat de Nederlandse grondwet ondergeschikt is aan internationale verdragen is niets nieuws. In principe gaat internationaal recht - recht dat is vastgelegd in verdragen en in besluiten van internationale organisaties - altijd boven nationaal recht.
Het dualistische model komt voor in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Finland. Het monistische model ziet men in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Art. 71. [1 Er is geen misdrijf wanneer de beschuldigde of de beklaagde op het tijdstip van de feiten leed aan een geestesstoornis die zijn oordeelsvermogen of de controle over zijn daden heeft tenietgedaan [2 ...]2 of wanneer hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan.]
Artikel 9a van het Wetboek van Strafrecht bepaalt dat de rechter geen straf of maatregel hoeft op te leggen. Dit heet het rechterlijk pardon. Kort gezegd is dit dus de bevoegdheid van een rechter om te beslissen dat aan u geen straf of maatregel wordt opgelegd, terwijl het strafbare feit wél bewezen is.
Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.
Een valkuil kan zijn: te close met elkaar omgaan. Dan wordt het broeierig of sentimenteel. Kenmerken van te close met elkaar omgaan zijn: Geen afstand en distantie kunnen bewaren van elkaar.
Verbinder als containerbegrip
Als verbinder zou je empathisch en begripvol moeten zijn en een goed inlevingsvermogen hebben en daarnaast ben je ook in staat om je kwetsbaar op te stellen en je gevoelens te tonen. Daarnaast is het kunnen communiceren op verschillende niveaus ook een vereiste.
Waarom mag de rechter dat niet? De rechter mag dat niet omdat de Eerste en Tweede Kamer en de regering de wetten hebben gemaakt. Alleen de regering en de Eerste en Tweede Kamer mogen iets te zeggen hebben over de regels die voor iedereen gelden.
Nederland kent een gematigd monistische stelsel. Dit monisme is uitgesproken door de Hoge Raad uit 1919 art. 93 Gw. Deze stelt geen monisme vast, maar stelt dat een ieder verbindende bepaling of beslissing door een volkenrechtelijke organisatie verbindende kracht heeft na bekendmaking.
Onder doorwerking verstaan we de invloed van praktijkgericht onderzoek (zowel proces als resultaat) op de beroepspraktijk en het onderwijs.
In 2018 heeft paus Franciscus de Catechismus van de Katholieke Kerk formeel herzien – de kernleerstellingen ervan – om zich tegen de doodstraf te verzetten .
Huidig standpunt
De Staatkundig Gereformeerde Partij is de enige Nederlandse partij met zetels in de Tweede Kamer die voorstander is van de doodstraf.
De doodstraf wordt sinds 1993 niet meer uitgevoerd in Marokko. Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid?