De aanhef of aanspreking is een (meestal vriendelijke) introducerende zin van een brief of e-mail. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt. Er bestaan verschillende formules, van formeel tot zeer intiem.
Als je de naam van de ontvanger kent, gebruik je die ook in de aanhef. Bij geachte past de achternaam het best: Geachte heer Winkel, Geachte mevrouw Amrani. Bij een informele aanhef past een voornaam beter: Beste Tim, Dag Soumaya. Sommigen combineren voor- en achternaam: Geachte Tim Winkel, Beste Soumaya Amrani.
De aanhef van een brief is eigenlijk een aanspreekvorm: we spreken de lezer aan zoals we hem of haar ook persoonlijk zouden begroeten.
Geachte heer/mevrouw, Hier komt een inleidende alinea of een alinea met aanleiding. Je vertelt de reden waarom je de brief stuurt. Dit doe je in ongeveer drie tot vier zinnen.
De aanhef van de brief
Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”. Na de naam zet je altijd een komma. Een instantie: Geachte heer, mevrouw, (tenzij je een naam weet, dan vermeld je die).
Begin met een respectvolle groet
Ongeacht de inhoud van uw brief, probeer te beginnen met een vriendelijke en respectvolle groet. Gebruik de volledige naam van de ontvanger en begin met een groet zoals "Beste mevrouw Adkins", gevolgd door "Ik hoop dat deze brief u in goede gezondheid vindt."
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Als ook de naam van de geadresseerde niet bekend is, is een aanhef met een rolbenaming mogelijk, bijvoorbeeld Beste klant. Als het niet mogelijk is om een naam of een rolbenaming te vermelden in de aanhef, kan Beste (of Geachte) zelfstandig worden gebruikt als aanhef.
Om die reden zou ik je normaal gesproken niet aanraden om een e-mail of brief te beginnen met 'Ik schrijf' , net zo min als ik zou aanraden om een telefoongesprek te beginnen met 'Ik bel'. Beide zijn vanzelfsprekend en dus verspilling van inkt/adem.
opening, vertrek, aanhef, beginsel, opkomst, start, inleiding, kiem, aanloop, aanzet, aanvang, intrede, opmaat, prelude, beginperiode. inleiding (zn) : aanhef, intro, introductie, aanloop, invoering, entree, preambule.
In de adressering worden bij voorkeur beide personen genoemd, ieder met hun eigen voornaam of voorletters. Voor de voornaam of voorletter(s) kan mevrouw of de heer worden toegevoegd.
Antwoord. Een brief of e-mail aan een vrouw kan beginnen met Beste mevrouw + achternaam, Dag mevrouw + achternaam of Geachte mevrouw + achternaam. Een aanhef met geachte is formeel en vooral geschikt voor officiële contexten.
Een aanhef is een groet , of het nu "Beste meneer" is in een brief of "Hey there!" in persoon. De uitdrukking "Greetings and salutations!" bevat twee woorden die vrijwel hetzelfde betekenen: Een aanhef is een vorm van groet.
Helemaal bovenaan vermeld je je eigen gegevens. Daaronder de gegevens van degene die je aanschrijft. Vermeld daarbij zowel de naam van de organisatie of het bedrijf als de naam van de contactpersoon. Vervolgens schrijf je de datum op, voorafgegaan door de plaats van waaruit je de brief schrijft.
De varianten met Beste zijn informeler dan de varianten met Geachte. Het hangt ervan af hoe je als afzender wilt overkomen. Wil je vooral afstandelijk-beleefd en correct zijn, dan past Geachte goed.Wil je vooral uitstralen dat je contact zoekt met de lezer en zelf ook benaderbaar bent, dan is Beste geschikt.
Een correcte en eigentijdse manier om je brief te beginnen is bijvoorbeeld: Geacht bestuur, Geacht college, Geachte raad, Geachte abonnee, Beste lezer, enz.Het eerste woord van de aanhef krijgt een hoofdletter.De daaropvolgende woorden, mevrouw, bestuur, enz.
Aanhef. In een formele brief is de standaardaanhef "Beste", gevolgd door de titel en achternaam van de ontvanger. Begin uw brief met " Beste [naam ontvanger] " en voeg een komma toe na de naam.
Een zakelijke brief begin je over het algemeen met 'Geachte heer ...' of 'Geachte mevrouw ...' Zeker als je voor het eerst met elkaar correspondeert, en het een formele relatie betreft, heeft dit de voorkeur.
Gebruik Geachte (formeel) of Beste (informeel). Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter.
Zelfs als u de naam van de persoon aan wie u schrijft niet weet, is het meestal het beste om erachter te komen of een functietitel of afdelingsnaam te gebruiken om uw aanhef persoonlijker te maken . Voorbeelden: Aan wie het aangaat alternatieven Beste Operations Team, …
Brief voorbeeld: Aanhef
De aanhef van de brief is afhankelijk van het karakter van de brief en de informatie die je tot je beschikking hebt. Zo is de aanhef bij een formele brief over het algemeen “Geachte”- gevolgd door de naam en bij een niet formele brief “Beste”- gevolgd door de naam.
De voor- en achternaam van personen schrijf je met hoofdletters. Als de achternaam begint met een tussenvoegsel, krijgt dat tussenvoegsel ook een hoofdletter als het vooraan staat: De Vries, Van der Laan.