Dit betekent dat: Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk. Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel). Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
De lambdasonde meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. De signalen die de lambda afgeeft, worden door het computersysteem ECU gebruikt om de ideale verhouding tussen brandstof en lucht te meten en samen te stellen; de brandstof verhouding dus.
De waarde die de sensor doorgeeft aan het motormanagementsysteem is de lambdawaarde. Deze waarde wordt berekend door de daadwerkelijke hoeveelheid lucht gemeten, te delen door de theoretische hoeveelheid lucht. Indien de lambdawaarde minder is dan 1, is er een tekort aan lucht ten opzichte van de hoeveelheid benzine.
De lambdasonde bepaalt het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas en geeft de motorbesturing een elektrisch signaal voor het regelen van de mengselsamenstelling.
Afhankelijk van de lambdawaarde wordt door het motormanagementsysteem de verhouding van brandstof en lucht aangepast door de inspuittijd van de injectoren te veranderen. Voertuigen gebouwd na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Hoeveel lambdasondes heeft mijn auto? Vroeger hadden auto's meestal slechts één lambdasonde, maar tegenwoordig hebben alle auto's er minstens twee. Deze bevinden zich in het uitlaatsysteem van uw auto. Er zit een zuurstofmeter voor de katalysator en er zit er een achter de katalysator (meestal bij de uitlaat).
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Bij korte afstanden geeft de lambdasonde vaak geen waarde af aan de computer van de motor. De lambdasonde moet goed verwarmd worden, als dit niet het geval is zal deze eerder kapot gaan. Vervuilde motorolie of slechte kwaliteit benzine kan de lambdasonde schade toebrengen.
BANK1 is de cilinderrij die zich het dichtst bij het brandschot bevindt. De achterste rij dus als je ervoor staat.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Voor een verbrandingsmotor is de verhouding luchtbrandstof in normale omstandigheden 14,7 : 1. Dit wil zeggen dat 1 kg brandstof 14,7 kg lucht nodig heeft voor een volledige verbranding, of nog: 513 moleculen zuurstof zijn nodig om 50 moleculen brandstof te verbranden.
Er zijn drie soorten lambdasondes verkrijgbaar, de oudste en meest voorkomende zijn de zirkoniumoxide-lambdasondes. Dit type is er in verschillende configuraties (één, twee, drie of vier draden), afhankelijk van de vraag of de sonde voorverwarmd is of niet.
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
De lambdasensor controleert de samenstelling van lucht en brandstof in de uitlaatgassen. De gegevens van de metingen worden naar het motorregelapparaat gestuurd. De lambdasonde is noodzakelijk om de katalysator te laten functioneren, omdat deze werkt met een mengsel dat regelmatig wisselt tussen arm en rijk.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
De plaat van resolschuim geldt momenteel als de harde isolatieplaat met de laagste lambdawaarde, al heeft ook Xtratherm (in Nederland geleverd door Weston, weston.nl) een PIR-plaat genaamd SpouwPIR Plus met lambdawaarde 0,021 W/m.K. De meeste PIR-platen van andere producenten zitten daar met 0,023 W/m.K net boven.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.