Misschien heb je er wel eens van gehoord: oplichters bellen je zomaar op en zeggen dat ze bij een bank, politie of overheidsinstantie werken. Dit noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. De beller vertelt dat je geld of je rekening in gevaar is.
Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
Telefonisch contact
Je kunt ons direct bellen als je fraude of skimming vermoedt. Ook als je Betaalpas creditcard, Mobiel Bankieren App of sms-functie geblokkeerd is. Of als iemand geprobeerd heeft je bankgegevens te ontfutselen.
Hang meteen op! Heb je al geld overgemaakt, de oplichters laten 'meekijken' in Mijn ING of kom je erachter dat er al geld van je rekening is afgeschreven? Neem dan direct contact op met de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
Zodra we je rekening hebben geblokkeerd sturen we vaak een inboxbericht, hierin staat waarom je rekening is geblokkeerd. Check het inboxbericht "Blokkade van je rekening" in je app of Mijn ING. Binnen 5 werkdagen ná blokkade ontvang je een gedetailleerde brief met alle informatie.
Wat kan iemand met mijn IBAN en naam (zonder bankpas)
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Mobiel bankieren op een open netwerk
Thuis kun je je bankzaken regelen via de app of Mijn ING met je beveiligde internetverbinding. Ben je buitenshuis, bijvoorbeeld in de trein of in een café? Dan weet je niet of de internetverbinding (wifi) die je gebruikt beveiligd is. De app is dan een goed en veilig alternatief.
De ING Scanner en de Mobiel Bankieren App zijn persoonlijk en werkt alleen met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Dus iedereen die toegang heeft tot Mijn ING Zakelijk gebruikt voor het inloggen en bevestigen van opdrachten een eigen Mobiel Bankieren App of ING Scanner.
Waarom is mijn telefoonnummer nodig? Jouw telefoonnummer is nodig om je App of ING Scanner te (her)activeren. Dat is nodig wanneer je: De app of scanner per ongeluk blokkeert.
Houd je apparaat veilig en download officiële apps Een officiële bank app is nog nooit gehackt. Zorg er wel voor dat je je tablet of telefoon veilig houdt. Download de bankieren app alleen via de officiële kanalen zoals de App store voor Apple en Google Play voor Android of via de website van je eigen bank.
– een nieuwe betaalkaart of inlogapparaatje wordt automatisch toegestuurd naar uw woonadres; – een oude betaalkaart kunt u doorknippen, dwars door de vergulde betaalchip, en weggooien; – banken vragen nooit een oude betaalkaart of inlogapparaatje op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven.
Maar soms is het telefoontje toch echt. De bank kan u bellen om u ervoor te waarschuwen dat u slachtoffer bent van fraude en om aan te kondigen dat uw rekening en pasjes tijdelijk geblokkeerd worden. De bank kan u ook vragen stellen over uw transacties, omdat u verdacht wordt van betrokkenheid bij witwassen.
Spoofing van mobiele en vaste telefoonnummers is gevaarlijk omdat het gebruikmaakt van social engineering-technieken om slachtoffers te manipuleren om persoonlijke informatie prijs te geven of geld over te maken. Deze manier van manipulatie is een vorm van phishing die voice phishing wordt genoemd.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.
Advies. Helaas kunt u spoofing van uw nummer niet tegengaan. Wel kunt u anderen waarschuwen als uw nummer wordt misbruikt, bijvoorbeeld in de sociale media (Facebook, Twitter, etc.) of uw eigen website als u die heeft.
Heb je geen smartphone of tablet? Dan moet je je inlog bevestigen met de ING Scanner. Je krijgt dan een kleurencode te zien die je moet scannen. Daarna krijg je een code, die je overtypt in Mijn ING.
Een TAN is een eenmalig wachtwoord voor internetbankieren. De codes werden voor het eerst gebruikt in 1986, bij de introductie van de Girotel. Dat was de eerste mogelijkheid voor elektronisch bankieren bij de Postbank, later opgegaan in ING.
De mogelijkheid om met behulp van een QR-code de ING Mobiel Bankieren App een extra toestel te installeren is uit de app gehaald. Als je de app ook op een ander toestel wilt installeren, kun je dat nu alleen doen door de app op het andere toestel te downloaden en te activeren zoals met de app op het eerste toestel.
Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bankapp.
Stortingen op of overschrijvingen naar geblokkeerde rekeningen blijven mogelijk. Betalingen ingevoerd vóór het overlijden met uitvoering op een latere datum worden ook nog uitgevoerd. De betaalkaarten op naam van de overledene worden geschrapt. Die op naam van de langstlevende partner blijven bruikbaar.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
Het is slim iemand een volmacht te geven om de lopende zaken te regelen. Dat kan een erfgenaam zijn, maar ook iemand die onafhankelijk is, bijvoorbeeld de notaris. De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene.