De auto accu opladen met een goede auto acculader is bij dagelijks normaal gebruik niet nodig. Gebruik je de auto alleen voor kleine stukjes (de zogenaamde 'boodschappenauto') of staat de auto langere tijd stil (bijvoorbeeld bij een oldtimer of tweede auto), dan is het regelmatig opladen van de accu zeker aan te raden.
Een oplaadbare batterij kan een bepaald aantal keer opgeladen worden, dit wordt ook wel de laadcycli genoemd. Het aantal laadcycli is per batterij en merk verschillend. Gemiddeld kan een AA of AAA NiMH batterij ongeveer 500 keer herladen worden.
#1: Laad de accu bij dagelijks korte ritten gemiddeld tot maximaal 80% Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Aangeraden wordt om minimaal een keer in de week een rit te maken van zo'n 10 tot 20 km om de accu in conditie te houden.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Er is geen aangeduid tijdslimiet voor de tijd tussen dat de auto 100% is opgeladen en het weghalen omdat dit ook lastig te controleren is. Het is dus een beetje een grijs gebied waar elke gemeente net anders mee omgaat. Indien er een boete wordt uitgedeeld, is de kans aanwezig dat deze teruggevorderd kan worden.
Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als u ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in uw auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Opladen tot 100 procent leidt dus tot veel meer slijtage dan opladen tot 70 of 80 procent. Daarnaast is het schadelijk voor je batterij om te blijven doorladen nadat de 100 procent is bereikt.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro. Wanneer je hierboven klikt op het maken van een afspraak, kun je je kenteken invullen en plaats invullen. Hierna zijn alle garages zichtbaar in je buurt en zijn de bijbehorende prijzen voor de accu vervangen zichtbaar.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Als je auto maandenlang stilstaat, kan de kwaliteit van de banden achteruit gaan. De banden vlakken dan iets af. Dit wordt ook wel 'vierkante banden' genoemd. Je kunt dit probleem voorkomen door vaak genoeg te rijden met je auto.
De belangrijkste tips op een rij:
Probeer eens in de twee weken tenminste een half uurtje met de auto te rijden. Dan heeft de motor de tijd om op temperatuur te komen en kan de accu goed bijladen. Check voor je weer de weg op gaat het oliepeil, de koelvloeistof, remvloeistof en de bandenspanning.