Kwaliteitsmanagement is een aanpak waarmee je ervoor zorgt dat je producten of diensten goed zijn (en blijven) en aan de verwachtingen van je klanten voldoen. Het gaat er niet alleen om dat het eindresultaat goed is, maar ook dat alle stappen die daar naartoe leiden op de juiste manier worden uitgevoerd.
Denk bijvoorbeeld aan het waarborgen van de juiste werkomgeving voor jouw medewerkers, verbeteren van de kwaliteit van je organisatie, het bevorderen van een cultuur van continue verbetering, het verkrijgen van kwaliteitscertificaten zoals een ISO 9001-certificaat of het voldoen aan wet- en regelgeving.
Taken van een Kwaliteitsmanager:
Ontwikkelen en uitvoeren van kwaliteitsbeleid. Dit beleid beschrijft de standaarden en procedures waaraan het product of proces moet voldoen. Uitvoeren van inspecties en audits. Deze inspecties helpen bij het identificeren van gebreken en het waarborgen van naleving.
Er zijn drie hoofdprocessen van projectkwaliteitsmanagement. Dit zijn kwaliteitsplanning, kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole .
Kwaliteitsmanagement is de handeling van het toezicht houden op alle activiteiten en taken die moeten worden uitgevoerd om een gewenst niveau van uitmuntendheid te behouden . Dit omvat het bepalen van een kwaliteitsbeleid, het creëren en implementeren van kwaliteitsplanning en -borging, en kwaliteitscontrole en kwaliteitsverbetering.
Kwaliteitsmanagement biedt een kader voor constante kwaliteitsverbetering om ervoor te zorgen dat bedrijven de best mogelijke producten en services bouwen en lanceren . Kwaliteitsmanagement fungeert als zowel een perspectief als een aanpak om klanttevredenheid te vergroten, kosten te verlagen en fouten te elimineren.
Procesmanagement heeft als doel het verbeteren en optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het waarborgen van de kwaliteit, zodat ze voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klant.
De vier belangrijkste componenten van een kwaliteitsmanagementsysteem
Als we het kwaliteitscontrolebeheer opsplitsen, kunnen we het opsplitsen in vier belangrijke componenten om het effectief te maken: kwaliteitsplanning, kwaliteitscontrole, kwaliteitsborging en kwaliteitsverbetering .
Als het gaat om kwaliteit, zijn er drie verschillende niveaus. Deze niveaus omvatten kwaliteitsmanagement, kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole . Lees verder voor meer informatie over elk van deze niveaus.
Salaris Kwaliteitsmanager
Het gemiddelde salaris van een Kwaliteitsmanager in Nederland in 2025 is € 4.472 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.000 en de bovengrens bij € 4.944.
Een carrière als kwaliteitsmanager biedt een spannende kans om ervoor te zorgen dat producten en diensten voldoen aan de hoogste normen . Kwaliteitsmanagers zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van kwaliteitscontroleprocessen, het uitvoeren van inspecties en het waarborgen van naleving van industriële regelgeving.
Salaris Qa Manager
Het gemiddelde salaris van een Qa Manager in Nederland in 2025 is € 5.286 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.701 en de bovengrens bij € 5.870.
Een kwaliteitsmanager, in het Engels ook wel 'Quality Manager' genoemd, waarborgt de kwaliteit van diensten en producten die een bedrijf maakt en/of aanbiedt. Hij of zij managet dus de kwaliteit, vandaar deze functienaam. De kwaliteitsmanager let zowel op productieprocessen als op feedback van klanten.
ISO 9001 : Dit is het meest voorkomende type kwaliteitsmanagementsysteem. Bedrijven in veel branches gebruiken dit systeem, waaronder de bouw, productie en zaken. Het gaat om het verbeteren van de efficiëntie en productiekwaliteit. IATF 16949: Bedrijven in de automobielindustrie kunnen dit kwaliteitsmanagementsysteem gebruiken.
ISO 9001-certificering is de wereldwijd erkende norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Of u nu uw klanttevredenheid wilt verhogen, operationele efficiëntie wilt verbeteren of een concurrentievoordeel wilt behalen, ISO 9001 biedt het kader om uw organisatie te laten slagen.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Total Quality Management (TQM) is een besturingsmodel dat zich richt op het continu verbeteren van de bedrijfsprocessen. Met als doel om aan de verwachtingen van de klanten, medewerkers, financiers en andere belanghebbenden te voldoen. Alleen dan zal de continuïteit van de organisatie verzekerd zijn.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is een gestructureerd raamwerk dat organisaties helpt bij het waarborgen van de kwaliteit van producten en diensten. Het omvat beleid, processen en procedures die gericht zijn op het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de operationele efficiëntie.
De drie C's – cultuur, communicatie en toewijding – leveren 'zachte resultaten' voor het TQM-model. Onderschat het belang van de drie C's niet! Creëer waarden en ethiek om de ontwikkeling van een totale kwaliteitscultuur te ondersteunen en zorg ervoor dat creatieve en leeractiviteiten worden ontwikkeld en geïmplementeerd.
De kwaliteitsmedewerker of kwaliteitscoördinator is de spil in de uitvoering van het kwaliteitsmanagementsysteem. Denk daarbij aan de afhandeling van klachten, procesafwijkingen onderzoeken, leveranciers evalueren, metingen verrichten, procesbeschrijvingen maken en het kwaliteitshandboek onderhouden.
Total quality management (TQM) (ook: Integrale kwaliteitszorg (IKZ)) is een managementstroming die gericht is op voortdurende verbetering van algemene bedrijfsprestaties, en een focus legt op het voldoen aan klanteisen en de bedrijfsstrategie.
Er is het grootste verschil tussen hen: Total Quality Management richt zich voornamelijk op klanttevredenheid en richt zich op kwaliteitsverbetering in de onderneming. ISO 9001 Quality Management System richt zich op handel en richt zich op het vergroten en faciliteren van handel.
De kwaliteitsafdeling of -functionaris bevordert preventieve maatregelen in alle fasen van het productieproces door: voorlichting. opleiding en instructie op kwaliteitsgebied. verhoging van het kwaliteitsbewustzijn bij uitvoering en leiding.