Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
Methode 1: 6 W-vragen
Wie heeft het probleem? (onderzoek wie de betrokkenen zijn) Wanneer doet het probleem zich voor? (onderzoek mogelijke situaties) Waar doet het probleem zich voor? (onderzoek of je bepaalde probleemgebieden kunt aanwijzen) Waarom is het een probleem? (onderzoek wat de gevolgen kunnen zijn).
Betekenis: 5 W's
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd.
De 5W+1H methode helpt een probleem of idee scherp te krijgen door waarom, wat, wie, wanneer, waar en hoe vragen te stellen. Zo krijg je een compleet beeld van de uitdaging. Doe dit samen met de groep betrokkenen om draagvlak te creëren.
5 X W + 1 H is een krachtige methode om dieper naar de kernoorzaak van een probleem te zoeken. Het kan helpen om de oorzaak van een probleem beter te begrijpen en om effectievere oplossingen te vinden. De vragen van 5 x W+H zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten. Door de 5 w's (wie, wat, waar, wanneer en waarom) mee te nemen in je marktonderzoek, voer je een gedegen afnemersanalyse uit. De uitkomsten kunnen eventueel ook dienen als input van je SWOT-analyse.
Een probleemanalyse is niet hetzelfde als een probleemstelling. In je probleemanalyse ga je dieper in op je brede probleem door de context van je vraagstuk te bespreken en probeer je het probleem af te bakenen. Op basis hiervan stel je vervolgens de probleemstelling op.
Een probleemstelling bevat dan drie onderdelen: waar zit het probleem, wat is het probleem, en waarom is het een probleem. Voorbeeld: “de afdeling klachtafhandeling (waar) slaagt er niet in om binnen een week de klachten af te handelen (wat).
Het 6W model is ideaal om de huidige en potentiële afnemers van een organisatie scherp te krijgen. Door goed door te vragen, krijg je inzicht in waarom het de organisatie niet lukt om een product of dienst te verkopen aan afnemers.
Het 6W model wordt gebruikt als onderdeel van de afnemersanalyse om scherp te krijgen voor wie een organisatie nu precies haar producten en diensten ontwikkelt, en om scherp te krijgen wat deze afnemers precies willen.
Er zijn verschillende manieren van onderzoek (kwantitatief en kwalitatief)¹ en er zijn verschillende onderzoeksmethoden: experiment, surveyonderzoek, casestudy, action research, grounded theory, etnografie en archiefonderzoek.
5W2H bestaat uit vijf vragen beginnend met de letter W en twee met de letter H. De vragen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel. Deze vragen worden gebruikt om de achterliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Modellen stellen maar een deel van de werkelijkheid voor, maar zijn voldoende bruikbaar om mee te redeneren, voorspellingen te doen, hypotheses op te stellen, oplossingen voor te stellen of berekeningen te maken. Modellen zijn een vereenvoudiging van een complexe realiteit, om deze hanteerbaar en begrijpbaar te maken.
De hoofdvraag is het belangrijkste onderzoeksvraag van je scriptie. Je stelt je hoofdvraag op aan de hand van je probleemstelling. Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem.
Kritische vragen kunnen aan ieder inhoudelijk onderwerp gekoppeld worden, we geven hier enkele voorbeelden. Hoe komt het dat ik de dingen doe zoals ik ze doe?Wat is 'mijn waarheid' over deze situatie?Hoe komt het dat wij in onze groep/team de dingen doen zoals we ze doen?
Een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis is een psychische stoornis waarbij iemand zich overmatig afhankelijk opstelt. Dit wordt soms ook wel een afhankelijkheidsstoornis genoemd.