Bootlak is een speciale en decoratieve coating voor boven de waterlijn en wordt gebruikt op alle houten delen van een schip. Jachtlak is een andere officiële benaming voor deze lak. Het wordt echter ook wel botenlak, bootvernis of jachtvernis genoemd.
Minimaal 3 lagen bootlak onverdund aanbrengen. Nieuwe laag binnen: nieuw hout glad schuren, daarbij treden met machine schuren. Aansluitend stofvrij maken.
2K blanke lak is één van de sterkste lakken die er zijn. De naam komt van 2 componenten lak, hiermee bescherm je je oppervlak nóg beter tegen krassen, chemicaliën, thinner en extreme weersinvloeden daarbij geef je het oppervlak een mooie, ultramatte laag.
De 2K lak wordt hard door de chemische reactie tussen twee stoffen. De 1K lak wordt minder snel hard dan de 2K. Hierdoor kan je soms beter voor de 2K kiezen zodat je geen oneffenheden krijgt en kan er geen stof aangetrokken worden door het snelle drogen.
Ga je een houten boot lakken of verven? Dan moet je eerst de ondergrond voorbehandelen. Zorg ervoor dat het vochtgehalte maximaal 12% is en schuur het oppervlak met schuurpapier met een korrel van P120-180. Behandel het hout vervolgens met één laag Variopox Injectiehars.
Deze drie lagen Double Coat garanderen volgens De IJssel ongeveer acht jaar vaarplezier.
Deze is simpel, namelijk: alle bestaande laklagen verwijderen en het kale hout na grondig reinigen en schuren tweemaal gronden en voor- en aflakken. Deze aanpak is ook nodig bij transparante beitsen. Zodra een verf weinig pigment heeft, moet deze bij het dekkend overschilderen eerst worden verwijderd.
Lak op waterbasis droogt na ongeveer 5 uur terwijl lak op terpentinebasis 16 uur de tijd nodig heeft om te drogen. Na één week is lakverf volledig uitgehard.
Dat kan prima, als je het maar op dezelfde basis houd. In jouw geval dus watergedragen lak gebruiken.
De lak is geschikt voor binnen en buiten en is extreem weer- en water bestendig.
Voor blank lakken is het gebruik van een platte kwast aan te raden, een platte kwast heb je voor synthetische lakken en voor lakken op waterbasis. Voor blanke lakken op terpentinebasis is de Meesterhand Classic platte kwast het meest geschikt.
Eéncomponent verf kan met een schuimroller worden aangebracht. Voor het fijnere lakwerk kunnen schuimrollers of niet-pluizende mohairrollers worden gebruikt, zoals moltopren superfijn en veloursrollers. Verwerking met de roller kan tot vorming van een zgn. "sinaasappelhuid" leiden.
DD lak is een hoogwaardig tweecomponenten polyurethaan laksysteem dat zich kenmerkt door een hoge krasvastheid, met een hoog behoud van de glans, een hoge chemicaliënresistentie en een hoge UV-, weer- en waterbestendigheid.
Polyester aflakken
Bij een goede kwaliteit gelcoat (geen scheurtjes) kan eventueel na goed schuren een twee-component (poly-urethaan) aflak rechtstreeks worden aangebracht. Een één-component aflak heeft voor de hechting een primer nodig. Het beste is om minstens twee lagen aflak op het polyester aan te brengen.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Het schuren van een polyester boot kun je het best doen met een schuurmachine. Maak dan gebruik van een haakse poetsmachine of een excentrische schuurmachine. De schuuruitslag van laatstgenoemde zorgt ervoor dat de schuurkrassen elkaar overlappen.
Schuur het kale staal op met P60 en breng zo snel mogelijk de Epifanes Multi Marine Primer of Epifanes Epoxy Primer aan tegen roestvorming. Breng van de primer minimaal 3 nieuwe lagen en van de aflak ook 3 nieuwe lagen aan. Moeilijk schilderbare plekken kunnen worden voorbehandeld met Epifanes Rust Remover.
Epoxy is een kunsthars met zeer uitgebreide mogelijkheden. Epoxy bestaat uit een vloeibare basiscomponent (hars) en een vloeibare verharder. Na menging van beide componenten zal het materiaal uitharden tot een hard, plastic achtig materiaal. Het materiaal is eenvoudig te verwerken, ook voor de doe-het-zelver.
Bruynzeel hechthout® is door zijn unieke productiemethode hét topproduct op multiplex gebied. Specifiek worden deze garantie multiplex platen ingezet voor hoogwaardige interieurtoepassingen & de boten- jacht- en scheepsbouw.
Bootlak is speciale verf voor boten. Het wordt ook wel jachtlak, jachtvernis of botenvernis genoemd. Bootlak is bedoeld om de houten afwerking op de boot glans en bescherming te geven. Omdat boten worden blootgesteld aan zeer uiteenlopende weersomstandigheden is het belangrijk dat het hout op de boot goed beschermd is.
De meest geschikte houtsoorten voor de botenbouw zijn teak, mahonie, eiken, grenen en iepenhout. De keuze van houtsoorten hangt mede af, in welk deel van de wereld de boot is gemaakt.