Bij psychische nood kun je de volgende telefoonlijnen bellen: De Luisterlijn (voorheen Sensoor) 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor. Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar).
De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek of informatie. Het telefoonnummer van de Luisterlijn is 088 07 67 000 (normaal tarief).
Met psychische problemen kunt u online hulp zoeken. U kunt ook terecht bij uw huisarts of bedrijfsarts als u er zelf niet uit komt. De huisarts of bedrijfsarts helpt u zelf of verwijst u door naar hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
Sinds 1 januari rekent de Luisterlijn geen extra kosten meer voor het bellen naar 0900-0767. Je betaalt alleen nog het normale beltarief. Dit betekent dat je dezelfde kosten betaalt als voor het bellen naar een vast nummer.
Voor het bellen naar het nummer van de Luisterlijn (088 0767 000) betaal je alleen de gebruikelijke belkosten die jouw provider in rekening brengt.
Elk gesprek is anoniem en gratis. Bel 1813 of via chat. Ook bij Tele-Onthaal kan je terecht voor een helpend gesprek. Dat kan volledig anoniem via telefoon (bel 106) of via chat.
De Luisterlijn | 24/7 een luisterend oor | 088 0767 000.
De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Per mail, alle dagen van de week per chat en 24/7 per telefoon. Met dank aan ruim 1500 vrijwilligers die daarvoor training en begeleiding krijgen door deskundige beroepskrachten.
Hulp is 24 uur per dag mogelijk. De huisarts belt zo nodig de crisisdienst die u komt helpen. U kunt ook een telefonische hulplijn bellen, bijvoorbeeld 113 of gratis 0800 0113 als u aan zelfdoding denkt.
Gedrag waar je op kan letten zijn: nieuwe/toegenomen concentratieproblemen, slaapproblemen, gejaagdheid of onrust, opvliegendheid, maar ook problemen met voeding of gebruik van alcohol of drugs. Reacties en emoties. Wanneer we (even) niet lekker in ons vel zitten, merk je dat aan de manier waarop we ons uiten.
De Luisterlijn: telefoon, chat en mail
Je kan 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders.
Wanneer je je alleen voelt, kom je in de buurt van eenzaamheid. Jouw behoefte aan gezelschap, samenzijn, vriendschap en het leven delen wordt niet vervuld. Ook de behoefte om te zorgen of ontzorgd te worden, wordt niet vervuld. Je kunt niet geven en je kunt niet ontvangen.
Hulp van een crisisdienst
Bij een crisisdienst werkt een team van psychiaters, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen. U krijgt er direct hulp en behandeling. Daarna gaat u weer naar huis en krijgt u zo nodig behandeling op afspraak. Soms is een verblijf met behandeling in de GGZ-instelling de beste keuze.
Er is sprake van een psychische crisis, wanneer iemand in een situatie van ernstige psychische nood verkeert en de omgeving (nog) geen passende ondersteuning heeft weten te bieden. In de crisis gaan er ongewild veel dingen mis, of ze dreigen mis te gaan.
Een crisissituatie kan door verschillende factoren uitgelokt worden: verlies van werk, eenzaamheid, dreigende uithuiszetting, schulden, scheiding, overlijden, ziekte, aanhoudende stress, afhankelijk zijn van anderen, pessimistische verwachtingen naar de toekomst toe, afhankelijk van alcohol, medicatie of drugs, ….
Bij psychische nood kun je de volgende telefoonlijnen bellen: De Luisterlijn (voorheen Sensoor) 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor. Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar).
Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt. De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.
Luister actief
' 'Door te herhalen wat iemand gezegd heeft, geef je aan dat je het gehoord hebt en dat je het wilt begrijpen. Zo toon je dat je er voor die persoon wil zijn en zal die zich erkend voelen. Dat is ook waar mensen die hun verhaal vertellen het meest naar op zoek zijn: begrip en een luisterend oor.
Een luisterend oor associëren we meestal met iemand aanhoren voor wat hij/zij te melden heeft, er voor iemand zijn als deze zijn/haar verhaal kwijt moet etc. Desondanks is “een luisterend oor” heel moeilijk. De mens is een prater en eigenlijk minder een luisteraar. En toch, een echt luisterend oor vertelt heel veel.
Praten over hoe je je voelt op school of thuis? Vragen over je studies, je gezondheid of het medisch onderzoek? Je kan gratis en anoniem bij het CLB terecht voor info of begeleiding. Open ma/di/do: 17-21u.
Hoe lang en hoe vaak is onder andere afhankelijk van de ernst en omvang van je problemen. Als het een enkelvoudig probleem is, zonder al teveel ingewikkelde gevoelens en situaties, zijn enkele gesprekken vaak voldoende. Maar als de problemen complex zijn en de pijn groot, is vaak langer therapie nodig.
Een psycholoog kan je bijvoorbeeld helpen als je last hebt van een psychische stoornis, een depressie of burn-out. Maar je kan ook goed bij een psycholoog terecht als je simpelweg niet lekker in je vel zit of het gevoel hebt 'in de knoop' te zitten.