Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Wij gaan dan voor u aan de slag met het motormanagement. We passen diverse parameters van het systeem aan waarbij wij oog hebben voor de veiligheidsnormen. Wij stellen de brandstof, zuurstof en ontsteking beter op elkaar af waardoor uw motor meer vermogen kan leveren.
Stage 1 Chiptuning is een optimalisatie van het motormanagement systeem waarbij de techniek van de auto nog helemaal standaard is. Het grote voordeel van een Stage 1 tuning is de winst van het vermogen, dus meer Pk, en de winst in koppel, dus meer trekkracht. Ook de algehele rijkwaliteit verbetert enorm.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer? De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur vrijwel niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Meer betekent dus niet altijd beter. Bij een turbo motor is chiptuning extra lonend. De turbodruk wordt opgeschroefd. 30% - 40% extra vermogen is simpel haalbaar.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Stage 3 chiptuning bij Ecu-Soft is een geavanceerde manier van het tunen van je auto. Er stroomt door bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbo meer koele lucht naar de motor waardoor het vermogen van de motor nog verder wordt verbeterd dan bij stage 1 of stage 2 chiptuning.
Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen. Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto's zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd (zie hieronder), en dan kan het wel lonen.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Bij stage1+ wordt net als bij stage1 de software van de motorcomputer aangepast, alleen in dit geval precies afgesteld op het maximale wat uw auto kan leveren. Hierbij wordt rekening gehouden met de grenzen van uw auto.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Autoblog: Laten we met de deur in huis vallen, is chiptuning slecht voor je motor of niet? Ziptuning: Als je het goed doet is chiptuning niet slecht voor je motor. Meer vermogen en koppel is namelijk niet de enige doelstelling, maar ook brandstof besparing en schonere verbranding.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.