WOK staat voor Wacht Op Keuring. De Politie meldt bij de RDW dat je scooter niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Dit betekent dat je scooter in de originele staat moet worden teruggebracht en opnieuw door de RDW moet worden gekeurd.
Heb je je scooter aangepast? Dan is hij klaar voor de keuring bij een RDW keuringsstation. Helaas is dat niet gratis. De RDW rekent €64,00 voor het heractiveren van je scooter en daarnaast moet je nog €10,10 betalen om de scooter weer op jouw naam te laten zetten.
Mag je een scooter met WOK status verkopen? Ja hoor, je mag een scooter met WOK status verkopen mits je duidelijk aangeeft dat het voertuig in kwestie op het moment van verkoop niet geschikt is om mee te rijden op de openbare weg.
Via de kenteken check kunt u direct inzicht krijgen of een voertuig een WOK melding heeft gehad of op dit moment heeft. Deze WOK check is gratis in het kentekenrapport verwerkt. Hoe werkt het? Bekijk het schaderapport door links het kenteken in te vullen.
Als je voertuig een WOK-status heeft, mag je er niet mee rijden. Wel wordt er een uitzondering gemaakt op de dag van de keuring. Je mag dan van je huisadres of vanaf de plek waar het voertuig is achtergebleven, naar het keuringsstation rijden.
De '3 keer binnen 2 jaar' regel geldt voor een te hoge constructiesnelheid (meer dan 15km/uur te hard). Dat staat los van het aantal WOK-meldingen. Heb je 2 keer een WOK melding gehad voor bijvoorbeeld te gladde banden en/of kapotte verlichting, dan telt dat niet mee in de '3 keer binnen 2 jaar'.
Let op: opvoeren is op eigen risico
Ga verstandig om met een opgevoerde scooter. Het is namelijk strafbaar om te rijden op zo'n opgevoerde scooter. Wanneer de politie deze op de rollerbank zet en 'ie te hard gaat, riskeer je een WOK-status op de scooter. Dat is duur en brengt veel gezeik met zich mee.
Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding. Dit is een 'Wacht Op Keuren status' in het kentekenregister bij de RDW.
Deze snelheid wordt bepaald door het ontwerp van het voertuig. Een bromfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 45 kilometer per uur, voor een snorfiets is dit 25 kilometer per uur.
Een andere optie is om een nieuwe en goedgekeurde uitlaat te kopen. Een grotere investering, maar voor veel motoren is een goedgekeurde uitlaat goedkoper dan de boete is (€280-€420), vooral als dit leidt tot een WOK-melding.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Tel daarbij de wettelijke correctie van 3 kilometer per uur op en je kunt vanaf 28 kilometer per uur een proces-verbaal ontvangen.
Stel, je raakt met je auto betrokken bij een ongeluk. De kans is dan groot dat je schade hebt, waardoor je auto niet meer voldoet aan de Nederlandse veiligheidseisen. Dit houdt in dat je auto niet meer de weg op mag. De auto krijg dan een WOK-melding: Wacht Op Keuren.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.
Tijdens de keuring stelt men het bouwjaar of de datum waarop de brommer voor het eerst in gebruik is genomen vast. Als dit niet lukt aan de hand van de brommer moet u het bouwjaar kunnen aantonen met aanvullende documenten. Dit kan bijvoorbeeld een rekening van de brommer of een garantiebewijs zijn.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Om van een WOK-status af te komen zal je een afspraak moeten maken met de RDW. Zij gaan dan uw scooter herkeuren of afkeuren. Het is daarom ook om belangrijk om jouw scooter volledig te laten checken door een professional. Bij scooter-reparatie-service zijn wij gespecialiseerd in het “RDW ready” maken.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
constructiesnelheid van 25 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 De boetebedragen zijn exclusief de administratiekosten (€ 9.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.