Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen. Dit garandeert een lang storingsvrije levensduur van de motor en een economisch brandstofverbruik.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Een grote beurt kost 350 tot 500 euro voor een 3,2. Dit is een doorsneeprijs die geldt voor de meeste specialisten (check maar op internet). Overigens is het prima mogelijk om alleen je kleppen te laten stellen, maar normaal gesproken is dan ook het andere onderhoud aan de orde.
Een kleppensysteem installeren
In Nederland is een kleppensysteem legaal en je komt ook door de jaarlijkse APK keuring. Echter is het belangrijk om op te letten wanneer je naar andere landen gaat. Verschillende landen hebben een andere regelgeving betreft het maximale geluid dat een auto mag produceren.
Naast de jaarlijkse kleine onderhoudsbeurt is je motor ook bij voorgeschreven kilometerstanden toe aan een grote beurt. Zo zal na een bepaald aantal kilometers, of in ieder geval elke 24 maanden, de remvloeistof en koppelingsvloeistof vervangen moeten worden.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Klepspeling afstellen: Er moet tussen de nokkenas en de tuimelaar of de bovenzijde van de klep altijd een bepaalde hoeveelheid speling aanwezig zijn. Met deze speling krijgt het materiaal de mogelijkheid om uit te kunnen zetten. De speling mag niet te groot zijn; de klep gaat dan minder ver en minder lang open.
Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt. Dit geld ook wanneer je nieuwe cilinder en/of cilinderkop hebt geplaatst.
De klepspeling moet afgesteld worden bij koude of warme motor door middel van een voelermaatje. Gemiddeld is de maat voor inlaat 0,15 mm, uitlaat 0,25 mm bij een dieselmotor.
In de regel wordt de klepspeling groter door het inslaan van de tuimelaar op de klep. 'Hamertje tik'. Maar er zijn meer invloeden: slijtage van de bewegende delen, koolafzetting op of inslag van de klepzitting, de dikte van de koppakking.
Zet cilinder 1 (de cylinder het verst van de keerkopping) "op tuimelen", dus met beide nokken van de nokkenas naar beneden (bij de motoren met 1 nokkenas). De uitlaatklep is dan bijna gesloten en de inlaatklep gaat bijna open. Meet de speling tussen de nokkenas en de tuimelaar.
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld.
Kleppen slijpen is nodig om oneffenheden te verwijderen en de juiste hoek te herstellen. Ook word dan de vlakte van de klephoek weer 100% recht, om de klep weer goed vacuüm dicht te maken met de zitting. Het inschuren is nodig voor een optimale afdichting op de zetel.
De kleppen bevinden zich doorgaans in de cilinderkop. In oudere motoren heeft iedere cilinder één inlaat- en één uitlaatklep, bij moderne motoren zijn er meestal twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen per cilinder.
Bij iedere omwenteling van de nokkenas duwt een nok op de nokkenas een inlaatklep of een uitlaatklep (direct of indirect) tegen de klepveer in open. Zodra de 'top' van die nok wegdraait, wint de klepveer het van de nok en duwt de klepveer de klep weer terug op de klepzitting.
Bij motoren met hydraulische klepstoters is het afstellen van de klepspeling niet nodig en ook niet mogelijk; de hydraulische stoters worden gevuld met olie waardoor de overtollige speling wordt opgeheven.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
De oorzaak van een verbrande klep is dat de temperatuur van de klepschotel te hoog is geworden. Dat kan doordat de klep niet goed sluit, bijvoorbeeld door te weinig klepspeling.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Grote doe je elke 1 jaar of elke 6000 kilometer die je met de motor gereden hebt. De kosten voor een grote beurt, mits er geen grote afwijkingen gevonden worden, tussen € 100,- en € 200,-.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.