Six Sigma richt zich op een constante kwaliteit van een proces. Six Sigma levert de cijfermatige onderbouwing van een verbeteridee. Samen vormen Six Sigma en Lean Management de ideale combinatie om gefundeerd verbeteringen in je processen door te voeren!
Overeenkomsten tussen Lean en Six Sigma
Beide berusten op een definitie van waarde die gebaseerd is op de klantervaring. De klant is koning (of koningin natuurlijk). Beide gebruiken een proces flow mapping benadering om het proces te doorgronden.
Elimineer Verspilling; het tegengaan van verspilling is het belangrijkste uitgangspunt van Lean Management. Om je organisatiedoelen te realiseren moet je met objectieve criteria vast kunnen stellen waar in de organisatie zich verspilling voordoet.
Lean is logisch, toegankelijk en breed toe te passen in iedere situatie waarbij er problemen zijn met processen. Lean is door iedereen te leren en toe te passen is. Niemand wordt buitengesloten.
Waarom is standaardiseren zo belangrijk in Lean? Een van de kernprincipes van Lean is het streven naar perfectie door continu te verbeteren (kaizen). Belangrijk hulpmiddel daarbij is standaardisatie. Daarmee behoud je wat je hebt bereikt en voorkom je dat je terugvalt.
In een Lean-cultuur leer je medewerkers om zichzelf en het proces continu te verbeteren. Telkens observeer je of het proces nog steeds zonder verspillingen verloopt. Lean is dus werken in een lerende cultuur. Werken aan “steeds beter” is nooit afrekenen op gemaakte fouten.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Klantwaarde en klantvraag zijn niet hetzelfde. Een klantvraag is een directe uiting die een klant als middel inzet om een onderliggende behoefte te vervullen. Vaak is men zich niet bewust van deze behoefte. Juist in het proces van bewustwording van behoeftes liggen kansen voor organisaties; hier ontstaat klantwaarde.
Dit bestaat uit twee begrippen, namelijk Mens (人間) en respect (尊重) Als je echter kijkt bij Toyota, dan heeft men het over 人間性尊重. Daar zit een extra karakter in, waardoor 'Mens' met het extra karakter wordt vertaald als 'Menselijk'.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Basis: Muda, Muri, Mura
De basis van de lean technieken wordt gevormd door verspillingen ten gevolge van Muri, Mura en Muda. Feitelijk zijn alle lean technieken er namelijk op gericht om juist deze verspillingen te lijf te gaan.
Lean werkt in alle lagen van een organisatie. Niet alleen de processen, maar ook het gedrag van medewerkers is essentieel om Lean te laten slagen. Werknemers moeten het verschil weten tussen verspilling en waardetoevoeging, zodat zij verbeteringen kunnen constateren en doorvoeren.
Lean Six Sigma is een combinatie van twee methodieken waarmee je processen kan verbeteren. Lean richt zich op Just in Time, Build in Quality en respect voor medewerkers. Lean is een “bottum up” benadering. Six Sigma is vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit, verminderen van fouten op basis van data-analyse.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Een Lean Yellow Belt aanduiding duidt op een kennisgeving van Lean concepten die verder gaat dan de fundamenten van een Lean White Belt. Lean Yellow Belts kunnen meerdere trainingen hebben bijgewoond, waarbij de kennis die ze nodig hebben om als volwaardig teamlid aan een project te worden toegewezen, werd ontwikkeld.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
De basis van de Lean filosofie ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat alleen bedrijfsprocessen waar de klant voor wil betalen of processtappen waar een klant op wil wachten nuttig zijn. Alle overige activiteiten zijn verspilling, en dus overbodig (waste).
Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Dankzij de Leanmethode is een organisatie overzichtelijk en georganiseerd. Typerend is dat iedereen binnen een Lean organisatie werkt aan de continue verbetering van producten en diensten. Daarnaast weten medewerkers wie waar verantwoordelijk voor is, verlopen processen efficiënter en wordt er meer samengewerkt.
Bij Lean Management worden de menselijke capaciteiten binnen een organisatie op een slimme manier ingezet om zoveel mogelijk waarde te creëren voor de klant. De succesvolle inzet van Lean Management leidt tot een efficiëntere organisatie met een constante kwaliteit en een hogere winstgevendheid.