De meest succesvolle webshops maken zich er niet gemakkelijk vanaf door de productomschrijvingen van hun leveranciers te gebruiken op de productpagina. Ze schrijven zelf uitgebreide en informatieve omschrijvingen die nergens anders te vinden zijn en op alle mogelijke vragen antwoord geven.
Webdesigners zeggen meestal 2 a 3 jaar. Naar mijn mening is het niet zo makkelijk een eenduidig antwoord te geven. Het hangt af van de vooruitstrevendheid van het ontwerp, je branche, je doelstelling, hoe vaak je hem update.
Gemiddeld kost het mij 2 maanden om een website te bouwen, maar dit is dus sterk afhankelijk van wat de klant allemaal wil. Een kleine website met een beperkt aantal pagina's kost veel minder tijd dan een meertalige website van 10+ pagina's.
Je kunt vrijwel alles online verkopen wat je ook op straat mag verkopen. Wapens of beschermde diersoorten moet je dus geen handeltje in beginnen. En als je klant jou als bedrijf kan ervaren dan moet je je wel eerst inschrijven bij de KvK. Als je een eigen webwinkel gaat beginnen gelden er nog wel meer regels.
Een webshop kan zijn van een bedrijf dat ook fysieke winkels heeft. Of een webshop kan het verkopen van artikelen via het internet als enige inkomst hebben. Een webshop kan een breed assortiment aan artikelen bieden. Een webshop bestaat altijd uit een online catalogus, een winkelwagentje en betaalmogelijkheden.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Het is voor jou dan belangrijk aan wat voor soort kosten je kan denken bij de webshop die jij uiteindelijk laat bouwen. De kosten van een webshop variëren aan de hand van de complexiteit, zo kan één webshop €1.000 kosten en de andere webshop €5.000 of soms wel €10.000.
Als je op een eigen domeinnaam een webshop begint moet je deze verplicht inschrijven bij de KvK. Fysieke winkels zijn al ingeschreven. Als je alleen online verkoopt en nog geen KvK-inschrijving wilt zijn er ook andere oplossingen. Zo kun je eerst klein beginnen door producten te verkopen via een online marktplaats.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Je kunt ook verkopen via marktplaatsen of social media. En je kunt zelfs online geld verdienen via social media zonder dat je er producten voor nodig hebt. Als influencer kun je ook andere webshops helpen om meer te verkopen. Zo kun je reclame plaatsen op je social media-accounts, website of blog.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Het minimale dat je moet halen is eigenlijk echt wel tussen de 1 en 2%. Dus heb je 100 bezoekers per dag dan zou je theoretisch gezien 1 à 2 bestellingen per dag moeten hebben.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
Je zult waarschijnlijk maar 2 uur besteden aan het opstellen van een passende strategie, gevolgd door 2 tot 8 uur aan het ontwerp. Het echte bouwen kan in ongeveer 4 tot 8 uur worden gerealiseerd en het vullen van de website kost zo'n 2 à 4 uur.