Als er een notariële akte is opgemaakt, hoeft u niets te doen. De notaris doet dan voor u digitaal aangifte en betaalt ook namens u de overdrachtsbelasting. De notaris geeft aan de Belastingdienst door: of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel.
Notariskosten. Je betaalt kosten aan de notaris voor het opstellen van de hypotheekakte en voor het registreren van deze akte in het Kadaster. Deze kadastrale kosten en notariskosten mag je aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
De notaris controleert bij het Kadaster onder andere of alle gegevens van de woning kloppen.Daarnaast controleert hij of er hypotheken of beslagen op de woning rusten. Als dat zo is, kan de overdracht misschien niet doorgaan.
Meestal kan door bureauonderzoek binnen een paar minuten worden vastgesteld of het juiste tarief is berekend. De notaris stuurt een kopie van de akte naar de belastingdienst en draagt de overdrachtsbelasting af. In de akte is ook een verklaring van de koper opgenomen over de intentie tot zelfbewoning.
De volgende kosten zijn aftrekbaar: Notariskosten – Het gaat om de hypotheekakte en de kadastrale kosten voor de hypotheekakte. Taxatiekosten – Deze kosten maak je in opdracht van de bank waar je de hypotheek afsluit. Kosten voor het aanvragen van NHG – Het gaat om 0,6% van de koopsom.
Is een nieuwe keuken aftrekbaar van de belasting? Helaas… Een nieuwe keuken staat aard- en nagelvast aan je huis. Een nieuwe keuken is uiteraard een verbetering van je woning, maar een nieuwe keuken is niet aftrekbaar van de belasting.
Wij controleren door te vergelijken
U geeft uw loon, uitkering of pensioen aan ons door. Uw werkgever, UWV of pensioenmaatschappij doet dat ook. We vergelijken de bedragen. Als ze niet hetzelfde zijn, dan krijgt u daar misschien een vraag over.
Er geldt geen strikte minimumperiode voor het gebruik als hoofdverblijf. Als vuistregel kan worden aangehouden dat de woning minimaal een half jaar als hoofdverblijf moet worden gebruikt. In situaties van oneigenlijk gebruik kan dit anders zijn.
Voorwaarden voor de vrijstelling overdrachtsbelasting
De koper is meerderjarig (18) en jonger dan 35 jaar op het moment van verkrijging. Het moment van verkrijging is het moment van ondertekening van de notariële akte van levering. De koper koopt een woning.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Als notaris bent u verplicht om ongebruikelijke transacties bij FIU-Nederland te melden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). U meldt zowel uitgevoerde transacties als transacties die nog niet afgerond zijn (voorgenomen transacties).
Fouten van de notaris kunnen leiden tot tuchtrechtelijke aansprakelijkheid. In dat geval wordt het handelen van de notaris beoordeeld door de Kamer van het notariaat en kunnen er tuchtrechtelijke maatregelen worden opgelegd. Zoals schorsing, berisping of zelfs ontslag uit het ambt.
Bij het kopen van een huis betaal je belasting, zoals de overdrachtsbelasting. Sinds 2021 hoef je dit niet meer te betalen als huizenkoper onder de 35 jaar.
Je woning verkopen binnen 5 jaar na aankoop - de meerwaardebelasting. Verkoop je je eigendom binnen de vijf jaar nadat je het zelf aangekocht hebt? Dan zal je een belasting van 16,5% op de meerwaarde moeten betalen.
In principe betaalt iedereen die een bestaande woning koopt 2% overdrachtsbelasting over de aankoopwaarde van het huis. Dit tarief geldt als je zelf in het huis gaat wonen. Hierbij horen ook de zaken als een tuin, garage en schuur die bij het huis horen. Ga je niet zelf in het huis wonen, dan betaal je 10,4% belasting.
De fiscus kan bankrekeningen van individuen raadplegen om achterstallige schulden (belastingen) te innen. In realtime kan de belastingdienst echter niet volgen welke transacties er allemaal plaatsgrijpen op je bankrekening.
De Belastingdienst voert regelmatig controles uit op zakelijke administraties. Toch is de kans op een boekenonderzoek volgens cijfers van de Belastingdienst klein, met 0,4% voor kleine ondernemingen en 2,5% voor middelgrote ondernemingen.
Dat de Belastingdienst bank- en inkomensgegevens bekijkt om aangiftes te controleren, is bekend. Maar belastinginspecteurs kijken voor het bestrijden van fraude ook verder, bijvoorbeeld naar gegevens van lease-auto's of creditcards. Experts zetten hun vraagtekens bij deze steeds grotere informatiehonger van de fiscus.
De kosten die niet fiscaal aftrekbaar zijn
Onderhoudskosten van je eigen woning zijn niet aftrekbaar. Kosten van een verbouwing zijn niet fiscaal aftrekbaar. Aflossing van de eigenwoningschuld is niet aftrekbaar. Rente en kosten van een lening die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld is zijn niet aftrekbaar.
De kosten koper zijn de kosten die je maakt om eigenaar van de woning te worden. Onder de kosten koper vallen de overdrachtsbelasting en de notariskosten.