Dan krijgt u een centralist van de landelijke 112-centrale aan de telefoon. Wanneer u 112 belt, geef dan door: Welke hulpdienst u wilt spreken: politie, brandweer of ambulance.
Doorgeven waar en welke hulp nodig is
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is;waar er hulp nodig is;welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Als centralist meldkamer ben jij het eerste aanspreekpunt voor meldingen. Je: Neemt telefonische meldingen aan en vraagt door om de situatie helder te krijgen.Bepaalt de urgentie en prioriteit van de melding.
Het gemiddelde salaris van een Centralist Meldkamer in Nederland in 2025 is € 3.375 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.796 en de bovengrens bij € 3.954.
Dispatchers moeten een goed beoordelingsvermogen hebben en snel beslissingen kunnen nemen. Ze prioriteren oproepen op basis van belangrijkheid, dus ze moeten het verschil herkennen tussen noodgevallen en niet-noodgevallen.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
Je mag naar 112 of 101 bellen als je dringend de brandweer, een ambulance of de politie nodig hebt. Als het niet dringend is, bel je beter de lokale brandweer, je huisarts (buiten de uren de wachtdienst van huisartsen) of de lokale politie.
Operationeel Centrum | Eenheid Amsterdam | Wij behandelen en begeleiden meldingen van het spoednummer 112 en coördineren incidenten.
1-1-2 melding en reanimatie. Als je 1-1-2 belt of laat bellen, geef dan eerst duidelijk aan dat je een ambulance nodig hebt èn in welke plaats deze nodig is. Als je 1-1-2 belt krijg je een centralist MKA te spreken. Deze vraagt je om je naam, telefoonnummer en het exacte adres waar de ambulance nodig is.
Beschrijf wat er is gebeurd (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz.).Geef aan of er mensen in gevaar of gewonden zijn en hoeveel. Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden. Plannen, standaarden en een goed informatiesysteem op de meldkamer helpen de brandweercollega's in het veld.
Het gesprek met de centralist
Leg snel en concreet uit wat er gebeurd is. Hang pas op als de centralist dat aangeeft. De situatie kan zich voordoen dat je direct met reanimatie moet starten. Dan ga je 112 bellen, geef je locatie door, vertel dat je aan het reanimeren bent en wat je nodig hebt.
De centralist kan je nog andere vragen stellen, bijvoorbeeld over hoe veel mensen er betrokken zijn, of je een inschatting kunt maken hoe oud het slachtoffers is, en om de kleding van een persoon te beschrijven. Ook kun je de vraag krijgen om iemand naar de kant van de weg te gaan om de hulpdiensten op te vangen.
Eigen bijdrage en eigen risico ziekenvervoer per ambulance
U betaalt geen eigen bijdrage voor het vervoer met een ambulance.
Als u geen telefoongesprekken kunt voeren, kunt u de alarmcentrale 999 bereiken via een sms-bericht vanaf uw mobiele telefoon .
Leeg de batterij. U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
Dat meldt de Landelijke Meldkamer Samenwerking op haar website. Voortaan is Advanced Mobile Location (AML) automatisch ingeschakeld op Android-telefoons, waardoor de centralist je precieze locatie kan zien.
Het gemiddelde salaris van een Centralist Meldkamer in Nederland in 2025 is € 3.375 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.796 en de bovengrens bij € 3.954.
Enkele mogelijke redenen om 911-dispatcher te willen worden, zijn onder andere de wens om de gemeenschap te helpen, de wens om noodhulp of politie te ondersteunen en vaardigheden in een stressvolle en snelle omgeving . U kunt nadenken over uw antwoord op deze vraag om een persoonlijker antwoord te ontwikkelen.
"Iedereen die naar 112 belt, komt eerst binnen op de vaste landelijke 112-centrale. Hier wordt door een centralist twee vragen gesteld", vertelt Priscilla Stoof, taakaccenthouder bij 112. "De eerste vraag is: welke discipline de melder wil spreken. Met discipline bedoelen we politie, brandweer of ambulance.
Contact met de meldkamer
De 112NL app helpt u om in noodsituaties contact te maken met de 112 meldkamer. Bijvoorbeeld bij een ongeluk of brand.