Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
Het verbruik van de meeste standkachels ligt ongeveer rond de 0,24 liter per uur op maximum vermogen en 0,1 liter per uur op minimum vermogen.
Hoelang duurt het voordat een parkeerverwarming de motor en het interieur opwarmt? Dat is erg afhankelijk van de temperatuur van de omgevingslucht en de grootte van het voertuig. Meestal is een verwarmingsperiode van 20 tot 30 minuten echter voldoende om oncomfortabele vrieskou te veranderen in een comfortabele warmte.
Als de standkachel aan staat wordt er door de brandstofpomp diesel of benzine vanuit de tank van het voertuig naar de standkachel gepompt. Hier wordt de brandstof ontstoken door een gloeistift, als er niet direct verbranding ontstaat wordt de opstart procedure automatisch herhaald.
Hoeveel kW heb ik nou eigenlijk nodig, hoe groot moet de kachel zijn? Het antwoord daarop is niet zo simpel en hangt af van een aantal dingen: Hoe groot is de te verwarmen ruimte ( tot ongeveer 12 à 14m³ is 2kW veelal voldoende , wordt het groter dan is de 4kW waarschijnlijk een betere keus)
De voordelen van een standkachel zijn enorm.
Hij verwarmt de motor voor, warmt het interieur op en laat het ijs van de ruiten smelten. Daarvoor hoeft de motor van de wagen niet te worden gestart. De extra verwarming werkt met een eigen brander.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
De standverwarming verwarmt indien nodig het interieur en de motor bij geactiveerde preconditioning. De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Wanneer de standkachel inschakelt wordt in de verbrandingskamer een vlam ontstoken. Het koelwater van de auto stroomt door de standkachel om zodoende op temperatuur te komen. Vervolgens stroomt de verwarmde vloeistof richting de verwarming van de auto die het interieur op temperatuur brengt.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Mercedes met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Mercedes.
Hij wordt handmatig bediend met een kabel of, in auto's met een klimaatregelsysteem, door middel van actuators. De actuator van de kachelkraan regelt vanuit het klimaatregelsysteem de hoeveelheid warm koelmiddel die naar de kachelradiateur wordt gestuurd om de gewenste interieurtemperatuur te bewerkstelligen.
Bij 5-series (E39), 7-series (E38) en de X5 (E53) kan de standkachel softwarematig geactiveerd worden. U kunt dan via het aanwezige scherm in de auto timers instellen om de auto automatisch te laten opwarmen tijdens de koude winter ochtenden.
In geval van originele standkachel van vw zit er een klep in die gesloten wordt als de standkachel aangezet wordt en zodoende het motorblok circuit afsluit. op deze manier wordt de hoeveelheid op te warmen vloeistof dus beperkt en is het interieur snel warm.
Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht.
1 kWh = 3600.000 joule = 3600 kJ = 3,6 MJ. 1 calorie = 1 cal = 4,2 joule = 4,2 J. 1 kilowatt = 1000 watt = 1000 joule per seconde = 1000 J/s = 1 kJ/s.
Kengetallen benodigd verwarmingsvermogen per m2 (hoogte 2,4 meter) 40 W/m2 – Een erg goed geïsoleerde ruimte en andere gunstige factoren zoals minimum ventilatieverlies, oriëntatie op het zuiden.