Zodra we je retournering van je artikelen hebben verwerkt, gaan we over op de terugbetaling. Als je een retournering hebt gedaan van een artikel die je in de winkel hebt gekocht, wordt de terugbetaling gedaan via de betaalmethode die gebruikt is voor de aankoop.
Als de kleding nog nieuw is, kan deze worden teruggestuurd naar de voorraad en opnieuw worden verkocht aan andere klanten. Dit gebeurt vaak met items die slechts licht zijn gedragen of helemaal niet zijn gedragen.
Wanneer je retourzending is verwerkt, wordt het aankoopbedrag zo snel mogelijk teruggestort naar de bij ons bekende betaalgegevens. Als je je bestelling betaald hebt per bankoverschrijving, dan kun je je terugbetaling binnen 5 werkdagen* op je bankrekening verwachten.
Retourneer met ons DHL of Mondial Relay retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
De pakjes die we online kopen en vaak gratis terugsturen, worden steeds vaker vernietigd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund. Vorig jaar alleen is in Europa voor 22 miljard euro aan teruggestuurde kleding en elektrische producten op het stort beland.
PostNL bewaart jouw pakket maximaal 7 dagen. Als je binnen die tijd jouw pakket niet hebt afgehaald, dan wordt jouw pakket teruggestuurd naar ons. De extra kosten die hiervoor worden gemaakt, worden door ons bij jou in rekening gebracht.
Het risico van de retourzending wordt overgedragen zodra je als webshop het transport voor de retourzending verzorgt. Op het moment dat de vervoerder, in dit geval een gemachtigde van de webshop, het artikel overhandigd krijgt door de consument, dan ben je vanaf dat moment verantwoordelijk voor het risico.
Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd; in ieder geval zullen je voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
Overschotten en wegwerpproducten. Een deel van deze kleding wordt vervolgens met korting aangeboden, sommige stukken gaan terug in de voorraad. Wat hierna overblijft, wordt gedoneerd aan een goed doel of vernietigd door het te verbranden of vervezelen. Er wordt helaas vaak gekozen voor die laatste optie.
In Nederland worden ieder jaar 21,5 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand.
VOORWAARDEN VOOR RETOURNERING
Aankoop in een fysieke winkel: je hebt 30 dagen vanaf de datum van aankoop. De artikelen moeten zich in de oorspronkelijke staat bevinden en alle labels en prijskaartjes bevatten. Je moet de bestelling retourneren in dezelfde markt/regio als waar je de aankoop hebt gedaan.
Bij kleding mag worden geëist dat de labels en aangehechte prijskaartjes er nog aan zitten. Voorwaarde hiervan is wel dat de labels niet in de weg zitten, want de consument moet de kleding wel goed kunnen passen.
Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling? Je ontvangt je terugbetaling zodra de geretourneerde bestelling is aangekomen en verwerkt in ons warenhuis. In de regel kan dit tot maximaal 10 werkdagen duren na het verzenden van je retourzending.
Er zijn verschillende opties om oude kleding en textiel in te leveren. Bijvoorbeeld bij een tweedehandswinkel, liefdadigheidsinstelling of bij de gemeente in daarvoor bestemde textielbakken. U kunt ook uw familie of vrienden vragen of zij de kleding willen hebben.
Dat betekend dat de zending retour is gestuurd naar de afzender en dat de afzender de zending in ontvangst heeft genomen.
Spullen die nog goed zijn, gaan naar kringloopwinkels of Oost-Europa, Afrika en Azië. De rest wordt grotendeels gerecycled, onder meer tot isolatie- en vulmateriaal. Bovendien zijn van steeds meer vezels nieuwe kleren te maken, al gebeurt dit nog maar heel weinig.
Bij binnenkomst wordt de kleding grof gesorteerd, dat wil zeggen; kleding, schoenen en tassen in een kar en woning textiel (gordijnen, kussens, beddengoed, e.d.) in een andere kar. Is de kar vol dan wordt deze naar het magazijn voor de textiel sortering gebracht en gaan er weer lege karren mee terug.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.
bonprix is een internationaal modebedrijf met hoofdkantoor in Hamburg.
Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is. Dan moet de verkoper het sowieso oplossen.
Wie is er verantwoordelijk voor de retourzending? Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
Verboden goederen
Illegale goederen zoals namaakgoederen en verdovende middelen/drugs. Antiek, breekbare en/of fragiele kunstschatten. Menselijke of dierlijke resten zoals organen of lichaamsdelen, menselijke en dierlijke embryo's, gecremeerde of opgegraven menselijke resten.