Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een krukaskeerring zorgt ervoor dat er geen olie kan weglekken tussen de ronddraaiende krukas en het motorblok.
Hoe moeilijk het ook is, een krukaskeerring te vervangen, zijn prijs is verbazingwekkend voordelig. Zelfs bij de merkproducent kost een keerring zelden meer dan 10 euro. De meeste vervangingsonderdelen van dit soort zijn al voor 2 – 5 euro verkrijgbaar.
De buitenzijde van de keerring zorgt voor de afdichting tegen het motorblok en de binnenzijde op de draaiende as (bijv. de kruk- of nokkenas). In de keerring zit een veer. Deze veer zorgt maakt gebruik van de elasticiteit van de keerring; de binnenzijde wordt door middel van de veer extra tegen de as aan gedrukt.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
Re: Voorvork Keerring
De uurtarieven van dealerbedrijven liggen gemiddeld rond de 75-100 euro excl. BTW.
De krukas keerring is de meest voorkomende olie keering die gaat lekken. Je hebt een krukas keerring aan beide zijde van de krukas zitten. Dat houd in, aan de zijde van je versnellingsbak en aan de zijde van je distributie.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Smeer de as, afdichtingslip en de boring in met vet of olie. Let hierbij op dat het smeermiddel het materiaal van de oliekeerring niet aantast. De aanwezigheid van het smeermiddel maakt de montage makkelijker en het voorkomt drooglopen vanaf de eerste omwenteling.
Als de oliekeerring bij het schuiven over de as een spiebaan, schroefdraad of andere onregelmatigheid passeert, kunt u de as het beste ter plaatse goed omwikkelen. Gebruik daarvoor oliegedrenkt papier, beplak met tape of bedek het met een beschermende koker of montagebus van metaal of kunststof.
De WAS is een enkelwerkende oliekeerring voor draaiende assen met een stoflip tegen vuil van buiten. De elastomeer buitenmantel maakt een goede statische afdichting mogelijk en biedt een goede compensatie van de uitzetting. Een goede statische afdichting bij vloeibare of gasvormige media is gegarandeerd.
Dan is de kans groot dat je krukaslagers niet meer goed zijn en deze vervangen moeten worden. Dit kan een hoog kostenplaatje opleveren omdat je hele motorblok uit elkaar moet. Je kunt soms al gauw denken aan 300 tot 400 euro.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
hoeveelheid 175 cc per poot. vullen aan bovenzijde. weeg je zelf echt zwaar of rij je vaak met 2 personen dan moet je 185 cc per poot doen.
NBR rubber (Nitril Butadieen Rubber) is een synthetische rubber soort met hoofdbestanddeel butadieen en het belangrijkste aandeel Acrylonitril. Deze kwaliteit wordt ook Nitril rubber genoemd en is zeer geschikt voor producten die in aanmerking komen met minerale oliën en brandstoffen.
De schrik voor iedere auto rijder, want het vervangen en repareren hiervan is een dure aangelegenheid, maar afhankelijk welke auto u rijdt kost een gemiddelde vervanging toch wel rond de duizend euro.