De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
De kosten van een grote beurt aan uw auto kunnen variëren. Vaak liggen de kosten van een grote onderhoudsbeurt tussen de € 200,- en € 400,-. Ook als er niets mis is met uw auto, moet u dit bedrag te betalen.
Hoelang duurt een grote onderhoudsbeurt auto? Bij een grote onderhoudsbeurt auto wordt de hele auto nagekeken. Dit duurt dan ook meestal een halve dag.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Hoe vaak je auto een grote onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van het type auto, de leeftijd van je auto, de kilometerstand en het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Een stelregel die je kunt aanhouden bij een grote beurt: na 2 jaar of na 30.000 kilometer.
Een klein onderhoud duurt ongeveer 45 minuten, een groot ongeveer anderhalf uur. De gemiddelde prijs van een werkuur bij de onafhankelijke garage is tussen de 40 en de 50€.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
Bij onderhoud in de vorm van een kleine of grote beurt wordt er vooral ook vooruitgekeken of een onderdeel bijvoorbeeld nog eens 15.000 kilometer mee kan. Bovendien is er aandacht voor onderdelen die helemaal niet aan bod komen bij een keuring, zoals de distributieriem.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Hoe lang een APK keuring precies duurt, verschilt per garage. De gemiddelde tijd voor een APK keuring is ongeveer 45 minuten. In deze tijd wordt de auto volledig nagelopen aan de hand van de APK keuringseisen.
De kosten voor het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt zal gemiddeld op 400 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het afhankelijk is om welke uitvoering auto het gaat. Denk daarbij aan de hoeveelheid en prijs van de motorolie en kosten van de te gebruiken onderdelen.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Wat de kosten voor een grote beurt zijn, is afhankelijk van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto. Als we uitgaan van olieverversen, alle filters vervangen, bougies vervangen en een uitgebreide controle van schokbrekers, remmen en uitlaat moet u denken aan ongeveer € 300,- bij een Bovag garage.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Jaarlijks of na 15.000 kilometer
Hoe vaak je wagen aan een onderhoudsbeurt toe is, hangt van verschillende factoren af. Hoe ouder je auto en hoe meer kilometers je rijdt, hoe sneller een onderhoud zich opdringt. Over het algemeen kunnen we zeggen dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt altijd een goed idee is.
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren 'wat eraan zit te komen'.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
De fabrikant van de auto bepaalt namelijk het interval tussen de onderhoudsbeurten. Zij bepalen bij welk aantal gereden kilometers het nodig is om een onderhoudsbeurt te hebben voor je auto. Een grote beurt kan bij 30.000 kilometer zijn, maar dus ook bij 40.000 gereden kilometers.