De Meldkamer is het kloppend hart van de politie. Hier komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen.Van hieruit kan de politie meteen agenten inzetten die kunnen helpen. Bij de Meldkamer werken centralisten.
wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Als je het alarmnummer 112 belt met een mobiele telefoon, stuurt AML tijdens het gesprek je locatie direct door naar de meldkamer. Ook als je locatievoorziening in je telefoon uit staat. Tijdens het gesprek met 112 wordt AML tijdelijk aangezet en daarna schakelt het zichzelf weer uit.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je?
De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?” Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen. De centralist van de politie wil precies weten wat er aan de hand is en bekijkt dan wat er daarna moet gebeuren.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Wat er is gebeurd (verkeersongeval, brand, val van trap, e.d.) Welke hulp je nodig hebt (brandweer, politie, e.d.)
Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als uw kind met uw (oude) mobiel speelt.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
De techniek wordt automatisch ingeschakeld als je naar het 112-noodnummer belt: je hoeft dus niet zelf je instellingen in te duiken. Tijdens het bellen wordt je precieze locatie berekend aan de hand van het wifi-netwerk, gps-signaal en andere sensoren.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Bel 112 alleen als het echt nodig is. Je wilt de alarmlijn niet onnodig bezet houden, waardoor de brandweer mogelijk te laat bij een brand of ongeval komt. Hieronder leggen we uit wat is 'nood' en wie bel je in andere situaties?
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Als eenmaal de reanimatie is gestart, dan krijgen de organen in ieder geval weer een beetje zuurstof. Een reanimatie zelf kan dus zeker langer duren dan een paar minuten. Natuurlijk geldt ook hierbij dat hoe langer het duurt, hoe slechter de vooruitzichten zijn.
Wat moet je NIET doen voor je met het reanimeren start? 1-1-2 bellen. Het slachtoffer verplaatsen naar de begane grond. Huisdieren opsluiten, de voordeur open zetten en het licht aan doen.
Bij spoed bel je gratis 112, maar mensen die de politie nodig hebben op 0900-8844 moeten gewoon betalen.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Zo moet je bij inschrijven bij de gemeente je bsn overleggen, welke dan aan je nieuwe adres wordt gekoppeld. Ook bij het kopen van een auto wordt het kenteken van die auto en jouw bsn aan elkaar gekoppeld. Aangezien de politie tot al die zaken toegang heeft, kunnen ze vrij snel al jou gegevens bij elkaar vinden.
Als je wilt dat de telefoon helemaal niet te traceren is zul je toch de accu eruit moeten halen. Zelfs wanneer je accu leeg is en je mobiel uitstaat, kan deze namelijk nog steeds signalen ontvangen en verzenden. Nee kan niet. tenzij je ervoor kiest om je locatie te verzenden via bijv whatsapp of BB-messenger.
Als u 112 belt met een mobiele telefoon, stuurt AML (Advanced Mobile Location) tijdens het gesprek uw locatie naar de meldkamer. AML werkt vanzelf als u met een Androidtelefoon (met minimaal versie 4.0) of iPhone (met minimaal iOS13) 112 belt. Ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.