Nee, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt geen schade aan de motor. U kunt doorrijden tot het volgende AdBluedistributiepunt of bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen en uw noodvoorraad gebruiken. De motorprestaties kunnen echter in negatieve zin worden beïnvloed totdat u weer bijgevuld hebt.
Het komt daardoor steeds vaker voor dat automobilisten niet enkel diesel maar ook AdBlue moeten tanken. Gemiddeld genomen kan je met 1 liter AdBlue zo'n 1000km afleggen. Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo'n 2.400km kan rijden.
Om maar meteen duidelijk te maken: AdBlue is geen vloeistof die een dieselmotor nodig heeft om te kunnen werken. Waardoor je dus in principe tijdelijk zonder AdBlue kan rijden. Alleen raden we af om dit op langere termijn te doen, want zonder AdBlue zal je katalysator sneller vol geraken, met alle kosten van dien.
Sinds januari 2016 is AdBlue verplicht voor de meeste dieselmotoren. Het is een heldere, niet giftige stof die bestaat uit zuiver water en ureum voor voertuigen (32.5%) en wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen van een dieselmotor.
Hoe vaak je je AdBlue®-tank moet bijvullen, hangt af van verschillende dingen, waaronder je voertuigmodel en motorgrootte, je AdBlue®-verbruik en je rijstijl. Een AdBlue®-tank kan echter meestal tussen de 3.750 km en 11.000 km meegaan, met een AdBlue®-verbruik tussen de 1% en 6% van het dieselbrandstofverbruik*.
Het uitschakelen van Adblue is alleen toegestaan in landen buiten de EU of bij auto's, vrachtwagens, machines welke off-road worden gebruikt! Er zijn een aantal merken waarbij het Adblue systeem zeer veel storing geeft.
De prijzen aan AdBlue-pompen liggen tussen 55 en 60 cent per liter.
Prijzen zijn ruim verdubbeld door sterk gestegen ureum- en gasprijzen. Ook is grondstof ureum steeds moeilijker verkrijgbaar. Toch dreigen er nog geen tekorten. De Europese AdBlue-markt is gespannen; prijzen zijn dit jaar ruim verdubbeld en in sommige gevallen zelfs bijna verdrievoudigd.
AdBlue® is een vloeibare, heldere oplossing die bestaat uit zuiver water en ureum voor voertuigen (32,5%). AdBlue® wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen van een dieselmotor. In combinatie met SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) zorgt dit voor reductie van de emissie van stikstofoxide (NOx).
Algemeen gesproken moet u een AdBlue verbruik verwachten van 4% tot 6% van het dieselverbruik. Met andere woorden, u verbruikt ongeveer 5 liter AdBlue per 100 liter diesel, of ongeveer 1,5 liter AdBlue per 100 km gereden op de weg. Dit betekent dat u uw AdBlue tank veel minder vaak hoeft te vullen dan uw dieseltank.
Wist je dat? Wanneer de hoeveelheid AdBlue® in de tank voldoende is, kan het enkele minuten duren voordat het lichtje uitgaat. Als het blijft branden, neem dan contact op met je dealer om de werking van het systeem te controleren.
Er is dus geen verschil van AdBlue® voor je type wagen, motor, merk,… Het product is steeds hetzelfde, zolang je het onder de noemer AdBlue® koopt. Er zijn ook Ureumoplossingen op de markt, maar deze hebben meestal niet de correcte ISO normen en kunnen dus schade veroorzaken aan je voertuig.
Het AdBlue wordt gebruikt in auto's met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014.
Je kan AdBlue kopen bij Shell-tankstations. AdBlue van Shell voldoet aan alle kwaliteitseisen en is gecertificeerd volgens de ISO- en DIN-normen. Er worden ook andere ureumoplossingen aangeboden, maar deze worden afgeraden vanwege de kans op schade.
AdBlue is een licht agressieve stof. Je kunt het dus niet zomaar in een oude brandstoftank opslaan.
Algemeen gesproken moet u een AdBlue verbruik verwachten van 4% tot 6% van het dieselverbruik. Met andere woorden, u verbruikt ongeveer 5 liter AdBlue per 100 liter diesel, of ongeveer 1,5 liter AdBlue per 100 km gereden op de weg. Dit betekent dat u uw AdBlue tank veel minder vaak hoeft te vullen dan uw dieseltank.
Vul je AdBlue-reservoir dan minstens 4 liter bij. Je mag de tank echter niet volledig vullen. Giet je namelijk te veel in de tank, dan kan de vloeistof overlopen, kristalliseren in de vulhals en het reservoir vervormen. Interesse in onze AdBlue?
Re: ad blue
Off topic: ad blue schijnt tegen onkruid in de tuin erg effectief te zijn. Nou dat lijkt me niet. Ureum werd naar mijn weten al heel lang als kunstmest gebruikt voordat het als toevoeging voor diesels werd toegepast. Het meeste onkruid zal dus juist een zetje in de rug krijgen.
AdBlue is niet onbeperkt houdbaar. Bij een temperatuur van maximaal 25 °C is het product 1 jaar houdbaar. Het wordt dan ook aanbevolen om bij opslag direct zonlicht te vermijden. AdBlue gaat kristalliseren bij -11 °C.
AdBlue is een zeer eenvoudig te gebruiken en onschadelijke stof. Het is geen brandstof en ook geen additief voor brandstoffen, maar een hoogzuivere ureumoplossing die wordt bijgevuld in een speciale AdBlue tank in uw voertuig. AdBlue is niet gevaarlijk en het is niet brandbaar en niet explosief.
In Frankrijk is bijna 100% van de servicestations van AS 24 ermee uitgerust, wat van AS 24 het grootste distributienetwerk voor AdBlue® aan de pomp maakt.
AdBlue® is biologisch afbreekbaar, oplosbaar in water en kleurloos. AdBlue® kristalliseert bij -11 °C. AdBlue® is een gedeponeerd handelsmerk van de Duitse vereniging van automobielindustrie (VDA).