In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Stortingen op of overschrijvingen naar geblokkeerde rekeningen blijven mogelijk. Betalingen ingevoerd vóór het overlijden met uitvoering op een latere datum worden ook nog uitgevoerd. De betaalkaarten op naam van de overledene worden geschrapt. Die op naam van de langstlevende partner blijven bruikbaar.
Zodra we je rekening hebben geblokkeerd sturen we vaak een inboxbericht, hierin staat waarom je rekening is geblokkeerd. Check het inboxbericht "Blokkade van je rekening" in je app of Mijn ING. Binnen 5 werkdagen ná blokkade ontvang je een gedetailleerde brief met alle informatie.
De bank blokkeert de tegoeden en deblokkeert ze pas na de afhandeling van bepaalde formaliteiten. Onlangs berichtte De Tijd dat het soms lang, lees maanden, duurt alvorens die deblokkering gebeurt door de banken.
Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd. Een blokkade van een En/of Betaalrekening kan alleen schriftelijk en ondertekend door de erfgenamen van de overledene worden aangevraagd. U kunt dan dus niet meer aan de rekening komen.
Reacties. Nee, je kunt een bankrekening niet voor één persoon blokkeren. Er is hier wel sprake van stalking. Dit is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Bij meerdere aangiftes kan de politie rekeninggegevens delen met banken. Die kunnen op hun beurt malafide bankrekeningen blokkeren. Het nieuwe convenant maakt het mogelijk dat het LMIO sneller actie kan ondernemen richting de banken.
Een overschrijving naar een afgesloten rekening wordt automatisch teruggestuurd naar je rekening. Je tikt een fout in het rekeningnummer. Bij zo'n fout wordt de overschrijving niet uitgevoerd. Elk rekeningnummer heeft een controlegetal om zo'n vergissingen uit te sluiten.
Bestaat een bepaald rekeningnummer niet meer, dan blijft dat geld staan op een soort wachtrekening. Dan zal de bank nagaan of zij een ander bekend rekeningnummer van jou heeft en dan kan ze terugbetalen. Zo niet, dan zal de bank met jou contact opnemen als ze nog gegevens heeft, maar dat is helemaal niet zeker.
Geld dat op een afgesloten rekening wordt gestort, wordt automatisch teruggestuurd. En als u een verkeerd rekeningnummer intikt, zal de betaling in de praktijk zelden doorgaan. Elk rekeningnummer heeft namelijk een IBAN-rekeningnummer en controlegetal, dat een vergissing bijna uitsluit.
De bank bevriest uw rekening en geeft uw saldo door
Maar u kunt er niets meer afhalen. Uw bank geeft binnen 2 weken informatie over uw banksaldo aan de deurwaarder. Dit heet een 'verklaring'. De deurwaarder stuurt u binnen 3 dagen een kopie van deze verklaring.
Als je bent gebruikt als geldezel, kan je rekening worden geblokkeerd. Een nieuwe rekening openen is ook niet mogelijk. Wel heb je in sommige gevallen recht op een basisbankrekening. Je bewindvoerder of hulpverleningsorganisatie kan je begeleiden bij het aanvragen van een basisbankrekening.
Ook in het arrest van 5 november 2021 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat banken een gerechtvaardigd belang kunnen hebben om cliënten te weigeren vanwege toezichtrechtelijke eisen of integriteitsrisico's, en dat dit belang eraan in de weg kan staan een bank te verplichten een betaalrekening aan te bieden.
Het gaat vaak om crimineel geld of stortingen om zwart geld wit te wassen. Om hier iets aan te doen bestaat de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, MOT. Maar de controle van de belastingdienst gaat inmiddels veel verder: elke contante betaling vanaf € 10.000 moet worden gescreend.
Banken gebruiken persoonsgegevens vanwege de zorgplicht die zij hebben. Bijvoorbeeld: uw bank moet met uw gegevens (uw loonstroken bijvoorbeeld) nagaan of een hypotheek wel past bij uw financiële situatie. Ook gebruiken banken klantdata om fraude- en witwaspraktijken te bestrijden.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Zo snel mogelijk blokkeren
Meld je gestolen of kwijtgeraakte bankpas daarom zo snel mogelijk aan je bank. Blokkeer je pas telefonisch, via de mobiel bankieren app of internetbankieren. Tot het moment van het melden ben je namelijk verantwoordelijk voor eventueel misbruik van je pas.
Banken blokkeren de rekening van een klant wanneer ze zien dat er crimineel geld via die rekening wordt doorgesluisd. Vaak is dat omdat de rekeninghouder een oplichter heeft geholpen geld van een slachtoffer te innen. Die rekeninghouder is zich daarvan niet altijd bewust.
Om betalen veilig te houden, kunt u niet altijd online uw pas deblokkeren. Gelukkig kunt u dan gewoon naar een geldautomaat: door uw saldo te checken of geld op te nemen. Deblokkeer uw pas via een geldautomaat als: U 3 keer de verkeerde pincode heeft ingevoerd met een e.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.