Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.
Leg je ene hand bovenop de band en de andere aan de onderkant en voel door zachtjes een beetje heen en weer te bewegen of er wat speling op het wiel zit. Voel je echt dat er behoorlijk speling op het wiel zit dan is dit ook een aanwijzing dat je wiellager aan vervanging toe en echt is versleten.
De speling van wiellagers of hun opsluiting mag niet zodanig zijn dat de bewegingsmogelijkheid meer bedraagt dan 0,5% van de afstand van de hartlijn van de as of astap tot het meetpunt, zoals weergegeven in figuur 13.
Een versleten wiellager is dan ook gevaarlijk en moet dan ook snel verholpen worden. Zo kan een kapot wiellager ervoor zorgen dat één wiel plots stopt met draaien. Hierdoor kunnen ongelukken ontstaan. Een kapotte wiellager biedt geen goede stabiliteit en ondersteuning meer voor het wiel en kan stroef en zwak worden.
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen. Cuppen komt meestal op de achterbanden voor.
Een voertuig met een aanzienlijk versleten wiellager mag niet worden aangedreven. Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.
Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers. Bij de warme montagemethode bestaat er een risico van oververhitting van de lagers.
Met een defect voorwiellager mag je zeker niet verder rijden dan tot het punt waar je een verantwoorde stop kunt maken. Dit kan de eerstvolgende parkeerplaats zijn maar ook de vluchtstrook. Als je lager defect is kan door het metaal op metaal contact de temperatuur binnen de remtrommel of remschijf enorm oplopen.
Bij het terugplaatsen de remtrommel of remschijf op het punt van het lager gewoon vast draaien dus niet te strak, vast is vast, er moet hierbij net geen speling op het wiellager voelbaar zijn.
Iedere auto heeft vier wiellagers: aan elk wiel één.
Zodra een lager een C-code heeft, biedt deze extra interne speling. C1 biedt de minste extra speling, C5 biedt de meeste extra speling. De extra speling die C3 biedt, wordt als 'normaal' beschouwd.
TKT! c3 lagers zijn voldoende op jou setup (eigenlijk op elke setup) c3 lagers zijn belastbaar tot 15k. En dat draait een scoot gewoon weg niet. C4 lagers kan je wel gebruiken bij de hoogtoerige setup's de aan getunde evo's speed's manston enz.
Lagers worden gebruikt om de wrijving tussen twee lichamen te verlagen. Met behulp van lagers wordt het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld een draaiende as in een stilstaande behuizing te kunnen laten verdraaien, zoals o.a. bij een wiellager het geval is. Er bestaan twee soorten lagers; glijlagers en wentellagers.
Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. Een wiellager zorgt dat het wiel vrij kan draaien en dat er niet constant gesmeerd hoeft te worden tijdens het rijden zoals bij oude koetsen. Het is altijd een samenstelling van kogellagers al dan niet met een kegellager.
De lagers zitten aan de achterkant van de wasmachine. Veiligheid voorop – haal de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Draai de schroeven los en haal de bovenkant eraf. Draai de schroeven van het bedieningspaneel los en haal voorzichtig alle stekkers eraf.
Mensen die ervan houden om wat harder door de bocht te gaan zullen hun wiellagers sneller verslijten dan rustige rijders. Hoe dan ook: wiellagers slijten en van tijd tot tijd zal er dus een wiellager vervangen moeten worden. Regelmatig controleren of de wiellagers nog in orde zijn is dus belangrijk.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Glijlagers kunnen van metaal of kunststof zijn gemaakt en kunnen met een smeermiddel als olie of grafiet worden gebruikt om de wrijving te verminderen tussen de as en de opening waarin deze draait.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.
Conische wiellagers vervangen
Met de remreiniger en een doekje verwijder je het vet van de lager, dat werkt net iets prettiger. Haal nu de splitpen uit de moer en maak de moer los. Nu kun je de moer losmaken en verwijderen. In principe zou je nu de trommel los moeten kunnen halen.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.