Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Wat moet ik doen? Neem de dag na de vergissing contact op met de klantenservice. Houd je bankafschrift waarop de afschrijving staat bij de hand, want daarop staat een referentienummer dat wij nodig hebben voor de verwerking.
Ik ben vergeten uit te checken.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 5 dagen na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in. Op www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je saldo terug. Maak je reis compleet door het ontbrekende vertrek- of aankomststation in te vullen. Tip: meld je aan voor de Uitcheck Gemist Alert.
Je mag via www.uitcheckgemist.nl maximaal 3 keer per half jaar restitutie aanvragen voor het vergeten van het uitchecken.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt. De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wil je van een rit het saldo terugvragen?
Waarom moet je in- en uitchecken? Reis je met een OV-chipkaart op saldo (geldbedrag)?Dan wordt met in- en uitchecken automatisch het juiste bedrag voor de reis van je saldo ingehouden.
Er zijn twee soorten OV-chipkaarten: een anonieme OV-chipkaart en een persoonlijke OV-chipkaart. Beide OV-chipkaarten kosten € 7,50 en zijn tot 5 jaar geldig. Je hebt minimaal € 10,- aan saldo nodig om in de trein in te checken.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Zo werkt in- en uitchecken met uw betaalpas
Heel makkelijk: u houdt uw contactloze betaalpas, mobiele telefoon, wearable of creditcard tegen de kaartlezer of het poortje en - bliep! - u bent ingecheckt. Na uw reis checkt u op dezelfde manier, met dezelfde pas weer uit.
Je kunt in- en uitchecken met:contactloze betaalpassen van ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, Knab, ING, Rabobank, Regiobank, Triodos of SNS.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Gebruikers van deze betaalpassen hebben niet de mogelijkheid om OVpay uit te zetten. Zelfs het uitzetten van contactloos betalen, als dat mogelijk is, werkt niet voor OVpay.
De controleur houdt uw mobiel, wearable of mobiliteitskaart tegen het controleapparaat.Houd uw smartphone, smartwatch of mobiliteitskaart tegen de lezer als u in- en uitcheckt. Ja, gebruik bij het in- en uitchecken altijd hetzelfde betaalmiddel (Apple Pay, Google Pay of mobiliteitskaart).
Als je met de trein reist moet er minimaal € 20,- op je kaart staan als je incheckt. Als je met de bus reist moet er minimaal €4,- op je kaart staan.
Ja, als je bijvoorbeeld 50 Euro rood mag staan op je betaalrekening, kun je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Uiteraard zal de betaalpas of creditcard geblokkeerd worden als dit maximale bedrag (bijvoorbeeld 50 Euro negatief) bereikt is.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit.
Iedereen moet in- en uitchecken. Zonder deze incheck heb je namelijk geen geldig vervoersbewijs op zak. Dat geldt ook als je met een abonnement of een studentenreisproduct reist. Je abonnement of studentenreisproduct is pas geldig als je bent ingecheckt.
'Reizen met een betaalpas werkt precies hetzelfde als met de OV-chipkaart', legt de vervoerder uit. 'Een reiziger checkt bij het instappen bij de kaartlezer in, vooraan in de bus, met een betaalpas/creditcard of een mobiele betaalpas/creditcard op de smartphone.
De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief. Wil je alleen iemand uitzwaaien?
Zo vraag je je OV-chipkaart saldo terug
Wil je je geld dat je nog op je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart staat terugvragen? Vul dan het formulier in op ov-chipkaart.nl en krijg het saldo teruggestort op je rekening. Het maakt hierbij niet uit of je OV-chipkaart verlopen is.
Bij gebruik van de chipkaart wordt vaak het woord reis gebruikt. Een reis begint op het moment van inchecken en eindigt 35 minuten na het uitchecken. Wordt binnen 35 minuten na het uitchecken op hetzelfde station weer ingecheckt, dan geldt dat als een overstap en het vervolg als deel van dezelfde reis.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt.