Als u niet bent ingecheckt met een OV-chipkaart, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.U riskeert dan een boete. Reist u met een tram of bus, check dan zo snel mogelijk alsnog in en vervolg uw reis.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Vergeten UIT te checken
Dan heb je nog 6 uur na het inchecken om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje. Lukt uitchecken niet op tijd? We rekenen dan een correctietarief of instaptarief.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Inchecken werkt hetzelfde als met de kaart: je houdt je smartphone tegen de paal of het poortje aan. Dat kan zelfs als je smartphone uit staat of de accu leeg is, omdat het via de nfc-chip in je simkaart gebeurt.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Instappen en inchecken doe je altijd vóór in de bus, bij de chauffeur. Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus.
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50. Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20.
Vrij reizen: van vrijdag 12.00 tot maandag 04.00 uur. op feestdagen 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag. vanaf 12.00 uur op de donderdag vóór Goede Vrijdag, de dag vóór Koningsdag, de dag vóór Bevrijdingsdag en de woensdag vóór Hemelvaart.
Beste antwoord door Chiel NS
Zoals Thom al aangeeft, wordt een ingenomen kaart vernietigd. Je kan dan ook het beste hier een nieuwe OV-chipkaart aanvragen. Dan krijg je je saldo teruggestort, en heb je binnen 3 dagen een nieuwe OV-chipkaart in huis.
De kaart is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel. Je kunt de chipkaart gebruiken bij alle treinvervoerders. Je hoeft de kaart niet op te laden, je moet wel in- en uitchecken. Je betaalt voor de meeste producten een toeslag van € 1 per eenmalige chipkaart.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.