Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Geef het slachtoffer een glas water of sap te drinken nadat hij zijn mond met water gespoeld heeft. Moedig hem aan om langzaam te drinken zodat hij niet gaat hoesten of zich verslikt. Als het slachtoffer niet bij bewustzijn is of niet zelf kan drinken, probeer dan geen vloeistoffen toe te dienen en bel direct 112.
Diesel, officiële benaming dieselolie, is een product gemaakt van aardolie. In diesel zit cetaan. Een waarde die aangeeft hoe makkelijk de diesel ontbrandt onder hoge druk.
Diesel is in oorsprong niet rood van kleur maar licht geel. De rode kleurstof is later aan de dieselbrandstof toegevoegd om de diesel visueel te markeren. Naast de rode kleurstof werd ook furfural als marker toegevoegd in het verleden. Tegenwoordig gebruikt men (sinds 2002) in de EU Solvent Yellow 124 als marker.
Benzine en diesel zijn beide fossiele brandstoffen die gemaakt worden uit ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie is afkomstig van oeroud organisch materiaal zoals planten en dieren. Dat materiaal wordt door miljoenen jaren onder zeer grote druk gevormd tot bruikbare fossiele brandstof.
Twee dubbeltjes duurder
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Blauwe diesel is een andere naam voor een HVO. Dat staat weer voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie. “De grondstoffen gaan niet ten koste van de voedselketen.”
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Eind 2017 voerde de douane gerichte controles uit op het gebruik van rode en witte diesel in voertuigen op de openbare weg. Gebruikt u rode diesel terwijl dat niet mag, dan riskeert u een boete tussen 500 en 5.000 euro! In geval van herhaling kan die zelfs worden verdubbeld.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Symptomen vergiftiging
Vergiftigingen kunnen verschillende symptomen geven. Verschijnselen kunnen vrij snel na opname optreden, maar soms ook pas na enkele dagen zichtbaar worden. Veel voorkomende verschijnselen zijn: overgeven en diarree.
Laat het slachtoffer liever niet braken, omdat dat het risico op verslikken vergroot. Bij petroleumachtige stoffen mag het slachtoffer niet drinken, omdat de stof boven op het water gaat drijven en het risico op braken en aspiratie vergroot wordt.
Wat als je betrapt wordt op illegaal gebruik van rode diesel? Rijdt jouw voertuig op goedkope diesel, terwijl dit niet toegestaan is? Dan kun je een flinke boete krijgen. Deze boete is minimaal 500 euro en kan oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Goedkoper. Op internet gaat de laatste tijd de grap rond dat je beter kunt doorrijden zonder te betalen, omdat de boete van 131 euro lager is dan de prijs die je moet afrekenen voor een volle tank. Pech als je auto met een kleine tank hebt.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Nee, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt geen schade aan de motor. U kunt doorrijden tot het volgende AdBluedistributiepunt of bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen en uw noodvoorraad gebruiken. De motorprestaties kunnen echter in negatieve zin worden beïnvloed totdat u weer bijgevuld hebt.
Nee, AdBlue is ongevaarlijk. Ook is AdBlue niet schadelijk voor mens en dier. AdBlue kan wel irriteren wanneer het in aanraking komt met kleding of huid. Spoel het daarom goed af met water.
Bij veel stadsritten en kouder weer kan het AdBlue-reservoir eerder leeg raken. Op het dashboard krijg je van te voren een melding dat het niveau laag is en soms wordt erbij vermeld hoe ver je nog kunt rijden. Bijvullen is slim. Als AdBlue helemaal op, presteert de motor minder en na het afzetten zal hij niet starten.