We plakken dan een retoursticker op het pakket en sturen het terug naar de afzender. Het is niet mogelijk om het pakket eerst aan te nemen of te openen.
Een zending weigeren doe je als volgt:
Onder de 'ik wil het pakket niet'-knop geef je aan dat je het pakket niet wil ontvangen.
Ik heb mijn pakket niet opgehaald. Wat nu? Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week.Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Wat gebeurt er met een pakket als een levering wordt geweigerd? Als de koerier een pakket opnieuw probeert te bezorgen, wordt het pakket bewaard in het magazijn of depot van de koerier . Als de bezorging na extra pogingen niet is gelukt, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Wil je een pakket niet in ontvangst nemen? Geen probleem, dan sturen we het terug naar de afzender.
Het is vaker de verantwoordelijkheid van de verkoper , of het nu hun fout is of niet. Neem eerst contact op met de verkoper, want ze zijn misschien bereid om je een vervangend artikel te sturen.
Pakketbezorging weigeren bij online winkels
In de meeste gevallen kunt u het pakket weigeren bij levering als u contant bij levering hebt geselecteerd. Het artikel gaat dan terug naar de verkoper. Als u een andere betaalmethode hebt geselecteerd, moet u contact opnemen met de verkoper om te zien of u het artikel kunt retourneren en een terugbetaling kunt ontvangen .
Als de ontvanger van het pakket het niet meer wil, is het het beste om hem te vragen het pakket bij aflevering te weigeren . De koerier zal het pakket dan retourneren en wij zorgen ervoor dat het naar u wordt teruggestuurd.
Informeer de bezorger eerst beleefd dat u het pakket wilt weigeren bij aankomst . Zorg ervoor dat u duidelijk de reden voor weigering vermeldt. Zorg er vervolgens voor dat het pakket klaarstaat zodat de bezorger het mee kan nemen.
Dus wat gebeurt er als een pakket niet op tijd wordt opgehaald? Als een pakket niet wordt opgehaald, wordt het meestal teruggestuurd naar het magazijn als "geweigerd" of "niet opgehaald". In dat geval wordt het pakket teruggestuurd naar het magazijn en wordt het automatisch terugbetaald minus de verzendkosten.
Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen. Let wel op: deze regel geldt alleen als je de bestelling in zijn geheel terugstuurt naar de afzender.
Je kunt het pakket niet weigeren voordat de bezorger ermee aan de deur komt. Is je bestelling nog heel recent, dan kun je aan de verzender vragen of zij je bestelling misschien nog kunnen annuleren.
Dat is simpel: je moet de verschuldigde inklaringskosten en de btw betalen. Betaal je niet? Dan gaat de zending op termijn retour afzender en ontvang je niks.
Er zijn verschillende redenen waarom een pakket automatisch wordt teruggestuurd naar ons magazijn. Dit kan gebeuren vanwege een gemiste bezorgpoging, het niet op tijd ophalen bij een PostNL-punt, of door een verkeerd/niet herkend adres. Wat gebeurt er met mijn bestelling?
Geen probleem! Als je niet thuis bent, probeert PostNL het pakket te bezorgen bij de buren. Lukt dit niet, dan wordt je pakket op een PostNL-punt bij je in de buurt afgegeven.
U kunt de levering persoonlijk weigeren wanneer de koerier op uw adres arriveert of iemand anders het namens u laten doen . Als u niet thuis was toen de koerier arriveerde en uw pakket voor uw deur werd achtergelaten, bel dan het koeriersbedrijf en laat hen weten dat u het pakket weigert.
Als u verwacht afwezig te zijn tijdens de bezorging, kunt u een briefje schrijven met "Pakket geweigerd" en dit bij het postgebied neerleggen . Hiermee informeert u de vervoerder dat de post naar de afzender moet worden teruggestuurd.
Als u wilt dat het pakket wordt teruggestuurd naar de afzender, moet u dit aanvragen voordat het pakket wordt afgeleverd . We moeten met de contracthouder (degene die de service heeft betaald en besteld) praten om een dergelijk verzoek te kunnen verwerken.
6.3 Indien de Ontvanger weigert een Zending te accepteren of weigert te betalen, is J&T gerechtigd om de Zending vrij te geven, te verkopen, te vernietigen of op andere wijze te vervreemden zonder enige aansprakelijkheid jegens de Klant, Ontvanger of enige andere derde partij, op voorwaarde dat J&T redelijke inspanningen heeft geleverd om de Zending te retourneren tegen ...
Bij het weigeren van de levering van een Amazon-bestelling wordt automatisch een terugbetaling gestart zodra het pakket is geretourneerd aan de verkoper . Dit is wat u kunt verwachten tijdens het terugbetalingsproces: Pakketretour: Nadat u de levering weigert, wordt het pakket teruggestuurd naar Amazon.
Retourneren van onbestelbare pakketten
Pakketten die door de ontvanger worden geweigerd of die om een andere reden niet kunnen worden afgeleverd, worden onmiddellijk en zonder extra kosten aan de verzender geretourneerd .
Als u iets van een bedrijf hebt gekocht om te laten bezorgen, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om ervoor te zorgen dat het artikel bij u wordt afgeleverd. Als de verkoper een koerier heeft gebruikt, moet hij de koerier achtervolgen om erachter te komen wat er met uw bestelling is gebeurd - het is niet uw verantwoordelijkheid.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
In de meeste postsystemen wordt een verantwoord item dat niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd, na een bepaalde periode meestal teruggestuurd naar de afzender . Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de afzender zijn item terugkrijgt als de ontvanger niet beschikbaar is of weigert het te accepteren.